Het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) maakt zich op voor een nieuwe periode van hoogconjunctuur. Toyota Gazoo Racing had het rijk even voor zich alleen, maar krijgt binnenkort flink wat tegenwind van andere constructeurs. Dan hebben we het niet alleen over Alpine, Audi en Peugeot, maar ook over BMW, Ferrari en Porsche.
De constructeurs die deelnemen aan het WEC hebben de keuze tussen twee klasses: LMH (Le Mans Hypercars) en LMDh (Le Mans Daytona Hypercars), die ook mogen deelnemen aan het Amerikaanse IMSA-kampioenschap (International Motor Sports Assocation). LMH-wagens zijn specifiek voor het Wereldkampioenschap Endurance gebouwde machines al dan niet aangedreven door een hybride krachtbron, de LMDh-racers zijn eigenlijk doorontwikkelde LMP2's met een hybride aandrijfgeheel. Toyota en Peugeot kiezen de LMH-formule, Audi en Porsche het LMDh-recept.
Penske Motorsport
Porsche neemt vanaf het 2023 deel aan het WEC, met een LMDh-prototype dat ingezet zal worden door Penske Motorsport. De nieuwe racewagen maalt inmiddels zijn testrondjes, zodat hij klaar is voor de 24 Uur van Le Mans. Want daar kan de Duitse constructeur een twintigste eindzege behalen. De eerste overwinning dateert van 1970 met de Porsche 917KH in Salzburg-kleurenstelling, de laatste werd behaald in 2017 met de Porsche 919 Hybrid.
In tegenstelling tot Toyota en Peugeot heeft Porsche niet voor een V6, maar voor een V8-motor gekozen. Dat biturboblok wordt gekoppeld aan een door Williams Advanced Engineering ontwikkelde elektromodule die voor elk team dezelfde is. De WEC-regels schrijven voor dat het systeemvermogen van het hybride aandrijfgeheel niet meer dan 500 kW (670 pk) mag bedragen. De vooralsnog naamloze Porsche LMDh maakt zijn debuut begin 2023 tijdens de 24 Uur van Daytona.
View this post on Instagram
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!