UPDATE Ferrari was het snelst tijdens de Hyperpole en pakt de eerste startrij voor de 24 Uur van Le Mans.
Niet enkel omdat de 24 Uur van Le Mans zijn 100ste verjaardag viert, wordt er al lang reikhalzend uitgekeken naar de editie van 2023. Met de terugkeer van Ferrari, Porsche, Cadillac en Peugeot in de Hypercar-topklasse krijgt het dominante Toyota eindelijk weer tegenstand van andere grote autofabrikanten. Komt daarbij dat voor het eerst sinds lang weer een landgenoot in een kansrijke positie voor de eindzege aan de start verschijnt.
De 24 Uur van Le Mans is elk jaar een hoogtepunt op de autosportkalender, maar dit jaar nog dus net iets meer. Dit is alles wat je hoort te weten over de editie van 2023, die start op zaterdag 10 juni om 16u.
LEES OOK Top 10 - Legendarische Le Mans-Bolides
Hypercar: Toyota versus Ferrari?
De in 2021 gelanceerde Hypercar-categorie is plots bijzonder appetijtelijk gestoffeerd. Toyota en het kleinere Glickenhaus krijgen sinds dit jaar tegenstand van Ferrari, Porsche, Cadillac en Peugeot.
Favorieten? Een etmaalrace valt niet te voorspellen, maar Toyota blijft wel de veiligste gok, simpelweg omdat de In Keulen gevestigde fabrieksstal meer dan een decennium ervaring heeft in het spelletje en de jongste 5 edities van de 24 Uur van Le Mans won. In 2022 kwam de Toyota GR010 Hybrid van Brendon Hartley, Sébastien Buemi en Ryo Hirakawa als eerste over de meet.
Ferrari lijkt met de 499P echter de snelste auto te hebben. Tot nu toe, maar want de organiserende ACO ging kort voor de start van de raceweek nog in de weer met ballastgewicht om de machtsverhoudingen te nivelleren. Porsche brengt in totaal 4 stuks van de 963 aan de start, een auto die dit jaar nog niet compleet betrouwbaar bleek. Omgekeerd is het gesteld met Cadillac, wiens V-LMDh foutloos opereert sinds zijn eerste optreden.
Peugeot is een geval apart. De spectaculaire 9X8 is nog zodanig fragiel dat de Fransen volgens ingewijden zelfs overwogen hebben om niet deel te nemen. Maar met zijn uitstekende stroomlijn is hij wel specifiek ontworpen voor dit circuit, dus als de boel het houdt, dan kan het wat worden.
Glickenhaus werkt met kleinere middelen en zal dit jaar allicht moeten aanklampen. En er rijdt ook 1 nieuwe Vanwall mee, maar die haalt tot nader order niet het niveau van de rest. Behalve Vanwall (1), Cadillac (3) en Porsche (3 officiële en één privé) hebben alle genoemde fabrikanten 2 auto's ingeschreven.
LMP2: Formule Oreca
Wellicht is het de laatste keer dat de LMP2's erbij zijn in Le Mans, toch in zulke groten getale, gezien de Hypercar- en GT-categorieën nog verder zullen aandikken. Jammer, want in deze klasse, waarin elke auto een Oreca-chassis en een Gibson-V8 heeft, is het in deze supercompetitieve klasse altijd hoogspanning.
Tijdens de testdagen was de rapste LMP2-auto 6 seconden trager dan de snelste tijd in het algemeen. De verschillen tussen de eerste en de tweede klasse zijn dus klein.
in 2023 staan er 24 stuks aan de start van de 24 Uur van Le Mans, met een bonte mix van amateurrijders en ervaren profs, zoals Nicolas Lapierre of Felipe Albuquerque. Vorig jaar was het Jota dat won, met Roberto González, Will Stevens en António Félix da Costa.
LMGTE Am: Nog één keer
De LMGTE-auto's doen zeker voor het laatste mee aan de 24 Uur van Le Mans, vanaf 2024 is deze klasse voorbestemd voor de GT3-auto's, die we onder andere kennen uit de 24 Uur van Spa en de Nürburgring.
Net als in LMP2 tref je in deze categorie een mengeling van profs en hobbyisten. Een GTE doet ongeveer een halve minuut extra over een rondje, en is voor de snelste deelnemers dus een rijdende hindernis. Daar handig mee omspringen is cruciaal.
Aan de start van de 24 Uur van Le Mans staan 7 exemplaren van de Ferrari 488, 8 van de Porsche 911 en een handvol Aston Martins Vantage. Plus een fabrieks-Chevrolet Corvette C8.
NASCAR?!
Eveneens uit Amerika komt de Chevrolet Camaro ZL1, die een van de sterren van het weekend gaat worden. De Nascar-auto rijdt als gast mee in een eigen klasse, met oud-F1-wereldkampioen Jenson Button, ex-Le Mans -winnaar Mike Rockenfeller en Nascar-grootheid Jimmie Johnson.
Een deelname voor de aardigheid, maar de Camaro bleek tijdens de testdagen wel zomaar rapper dan de verzamelde GTE's.
En de Belgen?
Opvallend veel landgenoten in 2023. Op kop Laurens Vanthoor, een van de fabrieksrijders in een Porsche 963, die meedoet voor de eindzege. Het zou de eerste landgenoot zijn sinds Jacky Ickx in 1982 (Bertrand Gachot won in 1991 onder Belgische vlag, maar had eigenlijk een Frans paspoort).
Zijn broer Dries promoveert in 2024 normaalgezien ook naar de topcategorie, als BMW-rijder, maar zal dit jaar starten in een LMP2-auto van Racing Team Turkey. In dezelfde klasse treffen we een auto van DKR Engineering met een volledig Belgisch rijderstrio: Maxime Martin, Ugo De Wilde en Tom Van Rompuy.
Eveneens uit ons land komen de 2 auto's van Team WRT, in 2021 nog goed voor winst. Vanaf 2024 verzorgen zij de Hypercar-campagne van BMW.
In LMGTE Am treffen we nog enkele landgenoten: Alessio Picariello, ervaren krijger Jan Heylen en Sarah Bovy, alledrie in een Porsche. Die laatste maakt net als vorig jaar deel uit van een volledig vrouwelijk rijderstrio. Het is ook uitkijken naar het Le Mans-debuut van Ulysse de Pauw in een Ferrari), hem wordt een grote toekomst bij de Scuderia voorspeld.
De volledige deelnemerslijst vind je hier.
Waar te volgen?
De 24 Uur van Le Mans start op zaterdag 10 juni 2023 om 16u. Kijken kan op Eurosport of via de website van FIA WEC (betalend). Radiocommentaar vind je via bij Radio Le Mans.
In AutoGids #1126, die sinds 31 mei 2023 in de winkel ligt, lees je een 12 pagina's lange terugblik op de 100-jarige geschiedenis van de 24 Uur van Le Mans.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!