Met 130 startende auto’s en traditioneel meer dan 200.000 toeschouwers is de 24 Uur van de Nürburgring geen klein bier, zoals het Duitsers betaamt. De grootste circuitwedstrijd ter wereld is traditioneel het kader voor een waar volksfeest in de bossen rondom de Nordschleife, maar net zo goed het toneel van beklijvende duels tussen wereldtoppers.
Het gaat daarbij vooral om de GT3-auto’s in de spits van het veld, 26 stuks ditmaal van 8 verschillende fabrikanten (Porsche, BMW, Audi, Ferrari, Mercedes-AMG, Aston Martin, Lamborghini en Glickenhaus). Zij vormen samen de SP9-klasse.
De favorieten?
In 2023 won het lokale Frikadelli Racing met een Ferrari 296 GT3, bemand door David Pittard, Earl Bamber, Nicky Catsburg en Felipe Fernández Laser. In goed weer klokten ze toen bovendien een nieuw ronderecord én een nieuwe recordafstand over het etmaal, met 162 ronden.
Favorieten aanduiden is altijd moeilijk in een onvoorspelbare slijtageslag als deze, zeker met het voorspelde slechte weer. 3 Belgen maken echter een meer dan realistische kans. Waaronder Laurens Vanthoor, die start in de fluogele Porsche 911 van Manthey Racing, dat deze eeuw al zowat een kwart van de gereden edities won. Zowel de voorafgaande NLS-races als de kwalificatiewedstrijd in april zijn bovendien gewonnen door een Porsche.
En de Belgen?
In elk van de BMW M4’s van Rowe Racing zit eveneens een landgenoot, met Maxime Martin en Dries Vanthoor. Beide eindigden in 2023, toen in dezelfde auto, tweede. In een andere M4 maakt Charles Weerts zijn debuut.
Wij houden ook een blik op tweevoudig winnaar Frédéric Vervisch in een Audi R8 van Scherer Sport PHX, en op Alessio Picariello in een 911 van Falken Motorsports.
Dacia Logan
Teveel om op te noemen, en met liefst 23 verschillende categorieën is het schier onmogelijk om alle verschillende duels op te volgen. De volledige deelnemerslijst is dan ook enorm lang.
Bij afwezigheid van de traditionele publiekslieveling, de Opel Manta (met vossenstaart) van Kissling Motorsport, heeft de blauwe Dacia Logan die rol overgenomen. De wagen werd vorig jaar in de vernieling gereden in een nachtelijk ongeval. Het team heeft evenwel een nieuw exemplaar opgetuigd.
Praktisch: start, kostprijs, televisie
De wedstrijd zelf start op zaterdag 1 juni om 16u en eindigt een etmaal later. Interessant is daarnaast op vrijdagavond de aparte kwalificatiesessie voor de 17 snelste GT3-wagens, en op zaterdagochtend de 3-urenrace voor oldtimers.
Je kan het ook allemaal op de voet volgen via het officiële Youtube-kanaal van dit evenement.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!