Een elektrische wagen in een bedrijfs- of professioneel wagenpark garandeert een belastingsaftrek van 100%. Dit voordeel geldt ook voor oplaadpunten. Hierdoor maken steeds meer zelfstandigen en bedrijven ertoe de sprong, aangezien verbrandingsmotoren zwaarder worden bestraft. Deze stimulans kost de federale begroting echter veel geld: bijna een miljard euro aan vennootschapsbelasting volgens een bron in De Tijd/L'Echo. Het economisch dagblad onthulde op vrijdag 7 mei ook dat het begrotingsverlies zelfs zou oplopen tot 2 miljard door de daling van de BTW- en accijnsinkomsten. Bovendien zijn de besprekingen verre van sereen binnen de parlementaire meerderheid over de nieuwe regeling die vóór 2026 voor bedrijfswagens moet worden vastgesteld.
Einde van de 100% aftrekbaarheid
Alles lijkt door alle partijen op losse schroeven te worden gezet: toepassing van de WLTP voor de belasting van bedrijfsauto's per 1 september, het einde van alle stimuleringsmaatregelen voor bedrijfsauto's (zelfs elektrische), de aftrek voor laadpalen. Uit al dat getouwtrek lijkt er nu een compromis te komen: het einde van de 100% aftrekbaarheid in 2026. Het maximumaftrekpercentage zal worden verlaagd tot 95%. Daarna zal het in fasen worden verminderd: 85% in 2027, 75% in 2028, 65% in 2029. Dit geldt enkel voor elektrische wagens, want al de rest heeft al zijn belastingsvoordeel verloren in 2026, of in ieder geval degenen die fossiele brandstof gebruiken. Tenzij de situatie omkeert, want in de politiek is alles mogelijk...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!