Vandaag wordt de fiscale aftrekbaarheid van een bedrijfswagen berekend op basis van één criterium: CO2-uitstoot. Het percentage van de aftrekbaarheid wordt bepaald door een tabel, die u trouwens op onze website en in de Blauwe Katern van elk nummer van AutoGids vindt. In 2020 worden de regels echter aangepast. De CO2-uitstoot blijft de bepalende factor, maar het type brandstof wordt ook in rekening gebracht en geeft een correctie op het tarief. Bovendien wordt de aftrekbaarheid niet langer volgens barema’s in een tabel bepaald, maar wel volgens een nieuwe formule berekend. De details over die formule vindt u in dit artikel, maar in grote lijnen blijkt dat een auto die op dit moment een aftrekbaarheid geniet van 70 à 75 procent tegen 2020 nog maar voor zo’n 60 procent aftrekbaar zal zijn. De impact daarvan is niet te verwaarlozen.
Lees ook ons speciaal dossier over bedrijfswagens in België.
Case study
We zetten een concreet voorbeeld op poten. Een manager van een vennootschap wenst zijn 4 jaar oude Euro 5-dieselbreak van een premium merk te vervangen. Hij beslist daarbij vooral rekening te houden met de TCO (Total Cost of Ownership) over 4 jaar, want zo lang wil hij zijn nieuwe auto houden, en hij gaat uit van zijn huidige 15.000 kilometer per jaar. Na incalculeren van de gebruikelijke kosten (BIV, verkeersbelasting, geschatte brandstofkost, onderhoud, verzekering en CO2-bijdrage) en het aftrekken van de 50 procent btw die hij recupereert laat hij op de niet-fiscale kosten een simulatie los van de fiscale aftrekbaarheid.
Hij gaat bij BMW aankloppen en laat een plug-in hybride 330e (CO2-uitstoot van 39 g/km), een gewone 330i op benzine (132 g/km) en een 320d-diesel (112 g/km) configureren. De conventioneel aangedreven 3-Reeksen kosten elk zo’n 45.000 euro na kortingen, de plug-in hybride zit op een 50.000 euro. Volgens het huidige regime geniet hij met de 330e een aftrekbaarheid van 100 procent, met de 330i 75 procent en met de diesel 80 procent, maar volgens de nieuwe spelregels gaat dat naar respectievelijk 97 procent, 57,3 procent en 56,5 procent. Volgens het oude systeem zou de 320d hem over 4 jaar in totaal 54.000 euro kosten, de 330i 50.500 euro en de 330e 48.00 euro. In het nieuwe stelsel wordt dat echter respectievelijk 56.000 euro, 51.600 euro en 48.500 euro. Let wel: niet alle kosten zijn ingecalculeerd (er zitten geen winterbanden in, geen onverwachte herstellingen buiten garantie en voor de brandstofprijzen gaan we uit van de huidige literprijs, die in de komende 4 jaar echter nog ingrijpend kan veranderen), dus het reële bedrag zal iets hoger zijn. Maar de verhoudingen zijn duidelijk: onder het nieuwe stelsel krijgt de diesel het lastiger, terwijl benzines met een beperkte CO2-uitstoot (en dus vooral hybrides en plug-in hybrides) gunstiger uitkomen. Dat is nog meer zo als we ook het VAA voor de privérekening van onze ondernemer in rekening nemen, want dat bedraagt over 4 jaar 17.000 euro voor de 320d, 13.600 euro voor de 330i en 7.800 euro voor de stekkerhybride 330e.
CNG of zelfs elektrisch?
Onze ondernemer begrijpt dat een ‘groene’ wagen zijn portefeuille minder hard zal raken en is daarom bereid om nog verder buiten zijn comfortzone. Hij klopt bij Audi aan voor een offerte voor een A5 Sportback g-tron op CNG. Voor zo’n elegante Audi op aardgas krijgt hij na flink onderhandelen een mooie korting en hij landt op 44.000 euro. De aftrekbaarheid zakt in 2020 van 90 naar 73,2 procent (CO2-uitstoot van 102 g/km) en na inbreng van de aftrekbaarheid en alle kosten komt hij na 4 jaar uit op een TCO van 46.800 euro. Het VAA over 4 jaar zit net onder de 10.000 euro.
Maar het dichtstbijzijnde CNG-tankstation is 10 minuten omrijden en onze ondernemer heeft thuis een garage met stekker. Als hij nu eens zou durven bij Tesla te gaan kijken voor een volledig elektrische berline? De goedkoopste Model 3 (Standard Range met een bereik van iets meer dan 400 kilometer) kost een flinke duit bij aankoop (net geen 50.000 euro) en Tesla negeert elke poging tot onderhandeling over korting, maar op 4 jaar komt onze ondernemer met de hier in rekening gebrachte kosten uit op 43.300 euro dankzij de genereuze aftrekbaarheid van 100 procent.
Die aftrekbaarheid is echter niet zo veel gunstiger dan de 330e, maar ook de veel lagere ‘brandstofkosten’ van de elektrische auto wegen behoorlijk door in het resultaat. Onder het oude stelsel (120 procent aftrekbaar) zou hij zelfs op 41.000 euro zijn uitgekomen. Bovendien komt het VAA ook heel gunstig uit: 6.800 euro gespreid over 4 jaar.
Conclusie
Zo zie je maar: zelfs voor een ondernemer die principieel niet geïnteresseerd is in auto’s met een lage uitstoot of een alternatieve aandrijflijn, kan het toch de moeite lonen om op zijn minst eens de berekening te maken. En na te gaan of een auto met een alternatieve aandrijflijn ook bij je gebruikspatroon past, natuurlijk.
Lees ook ons speciaal dossier over bedrijfswagens in België.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!