Autobelastingen, accijnzen en btw zijn de elementen die het zwaarst doorwegen op de prijs voor het bezit en gebruik van een auto volgens een studie van LeasePlan. En België is een van de tien duurste landen van Europa op dit vlak. Aan kop vinden we Noorwegen, waar een gemiddelde* benzinewagen 708 euro per maand kost. Voor hetzelfde soort auto betaalt de Belg 547 euro per maand. Een Hongaar is het voordeligst af, met 364 euro per maand.
Benzine of diesel
Op benzine zijn de drie duurste landen Noorwegen (708 euro), Italië (678 euro) en Denemarken (673 euro). Dieselrijden is nergens zo duur als in Nederland (695 euro), gevolgd door Finland (684 euro) en Noorwegen (681 euro). België zit nog in de top tien, met 537 euro. In 6 van de 24 landen kost een dieselauto meer voor iemand die 20.000 kilometer per jaar rijdt dan een benzinewagen. Een auto laten herstellen is in België wel voordelig: dat kost bij ons gemiddeld 31 euro, waarmee ons land samen met Turkije en het Verenigd Koninkrijk het voordeligst is. De herstelkosten lopen het hoogst op in Zweden (85 euro per maand).
Vaste kosten
De fiscale druk (20 procent) en de afschrijfkosten (37 procent) zijn de duurste kostenposten. 84 procent van de maandelijkse kost hangt trouwens samen met opgelegde uitgaven: aankoopprijs, belastingen, accijnzen, verzekering, onderhoudskosten en tol. Slechts 16 procent hangt samen met het gebruik van de auto. Daarmee heeft een eigenaar dus maar weinig manoeuvreerruimte om zijn maandelijkse factuur te drukken.
Afhankelijk van rijstijl
Brandstofbesparend rijden, het uitspelen van onafhankelijke garages tegen het officiële netwerk en de keuze voor tolvrije wegen laten ons dus eigenlijk maar weinig besparen. Voor bijvoorbeeld een Belg die 20.000 kilometer per jaar rijdt met een dieselwagen komt slechts 71 van de 537 euro per maand van de brandstof. Bij een benzinewagen wordt dat 111 van de 547 euro. Dus door zuinig te rijden en je verbruik met bijvoorbeeld 15 procent te drukken, kan je je maandelijkse factuur verminderen met 10 tot 17 euro.
* Deze studie is gebaseerd op de werkingskost van middenklasseberlines die jaarlijks 20.000 kilometer rijden. Ze houdt rekening met de belangrijkste kostenfactoren: aankoopprijs, afschrijfkost, herstellingen, verzekeringen, belastingen, brandstof en winterbanden indien de wet die voorschrijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!