De rekening is gepeperd en onze wegen lijken helemaal niet te kunnen profiteren van de 16,798 miljard euro die de Federale en regionale overheden in 2015 recupereerden via belastingen en accijnzen op auto's. Dat bedrag berekenden de Franstalige kranten van Sudpresse op basis van de cijfers van Febiac (Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie). De berekeningsmethode bestaat uit een opsomming van de verschillende inkomsten die gelinkt zijn aan de aankoop en het gebruik van een auto. Zo zouden de accijnzen op brandstof 4,703 miljard euro opgebracht hebben, ofwel 181 miljoen euro meer dan in 2014. Door de prijsdaling aan de pomp lagen de btw-opbrengsten minder hoog en werd er daarop een 'verlies' opgetekend van 117 miljoen euro, al blijft een totaal van 2.223 miljard euro nog altijd aanzienlijk.
Boetes, btw en nummerplaten
Wat de btw betreft, blijft het daar niet bij. Zo is er ook nog de btw op accessoires, uitrustingen, gereedschap, herstellingen en andere goederen en diensten die nodig zijn voor de goede werking van een auto, en de btw op de aankoop van nieuwe auto's en occasies. Die belasting zou goed zijn voor 4,7 miljard euro. Vervolgens zijn er ook nog de boetes, die in 2015 406 miljoen euro opgebracht hebben, 37 miljoen minder dan in 2014. De inschrijvingen brachten 35 miljoen euro op, waarvan 4,24 miljoen euro enkel voor gepersonaliseerde nummerplaten. En dan zouden we nog bijna de opbrengsten uit de belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting zelf vergeten. Die waren goed voor 1,6 miljard euro voor de jaarlijkse belasting en 370 miljoen voor de BIV.
Overige
Om tot een totaalbedrag van 16,8 miljard euro te komen moeten ook de belastingen en de verplichte bijdragen op de verzekeringspremies (954,81 miljoen euro) toegevoegd worden, alsook de solidariteitsbijdragen op bedrijfsvoertuigen (235 miljoen) en ook de opbrengsten uit de technische keuringen en rijexamens. De cijfers houden geen rekening met de belastingen op arbeid en de belastingen die betaald worden door de professionals in de sector, van garagehouder tot autoconstructeur. Evenmin worden ze afgewogen aan de maatschappelijke kostprijs van mobiliteit. Al dragen de bestuurders met 16,8 miljard een pak bij aan de staatskas.
Ontdek hieronder de gedetailleerde lijst van statistieken van Febiac.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!