In Vlaanderen werd de autobelasting (BIV en jaarlijkse verkeersbelasting) al jaren terug hervormd, maar Brussel en Wallonië houden op dit moment nog vast aan het oude systeem, gebaseerd op fiscaal vermogen (cilinderinhoud) en/of motorvermogen. De Waalse regering wil echter vanaf 2023 overstappen op een nieuwe berekeningswijze, en een concreet voorstel daarvoor werd zopas voorgesteld. Net zoals in Vlaanderen zullen het brandstoftype en de CO2-normuitstoot van het model een bepalende rol gaan spelen, maar Wallonië voegt daar naar het voorbeeld van Nederland nog een interessante parameter aan toe: het voertuiggewicht.
Jacht op kilo's
Concreet zullen alle auto’s met een MTM (maximaal toegelaten massa) van meer dan 2 ton benadeeld worden bij de berekening – oftewel zowat alle middelgrote en grote SUV’s. Zo zou je voor een BMW X6 3.0d vanaf 2023 meer dan 10.000 euro BIV moeten betalen als je op Waals grondgebied woont, en een slordige 3.500 euro per jaar aan verkeersbelasting. Ter vergelijking: nu is dat 4.957 euro en 854,96 euro. Of ook elektrische auto’s op één of andere manier afgerekend zullen worden op hun gewicht, is nog niet duidelijk. In elk geval moet het voorstel nog officieel goedgekeurd worden, en dus is het afwachten of de soep even heet gegeten zal worden als ze wordt geschonken...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!