Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Brandstofprijzen niet enkel per liter, maar ook per 100 kilometer

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-03-2022

Vanaf 1 april 2022 moeten tankstations die meer dan 3 brandstoftypes aanbieden, de prijzen aanduiden per 100 kilometer. Geen aprilvis, maar een Europese richtlijn.

Tankstations die meer dan drie brandstoftypes aanbieden, zullen ook de kostprijs per 100 kilometer moeten afficheren. Dat zegt een Europese richtlijn die van kracht wordt op 1 april 2022. Dat moet het automobilisten makkelijker maken om de prijzen tussen verschillende soorten brandstof te vergelijken. Het zou hen ook een zetje moeten geven om hun wagen op benzine of diesel in te ruilen voor een elektrisch alternatief. Want daar wil Europa natuurlijk zo snel mogelijk naartoe.

De prijsberekeningsmethode werd op Europees niveau bepaald, zodat de prijzen in alle lidstaten vergelijkbaar zijn. Nu staat die berekening wel ter discussie.

De methode

Per type brandstof gaat het om de hoeveelheid die nodig is om 100 kilometer af te leggen met een "standaard" auto (d.w.z. een auto die overeenkomt met de meest verkochte nieuwe personenauto's). De FOD Economie vergelijkt de brandstofprijzen over een afstand van 100 km voor de meest verkochte automodellen binnen een segment (de wagens worden in functie van hun massavermogen en gewicht in verschillende segmenten ingedeeld).

De informatie van de WLTP-testprocedures laat toe om het gemiddelde brandstofverbruik van de best verkopende modellen te bepalen. Dat gemiddelde verbruik (in brandstofeenheden per 100 km) wordt vermenigvuldigd met de gemiddelde brandstofprijzen die in de loop van het voorafgaande kwartaal geregistreerd werden (in euro per brandstofeenheid). Het resultaat is de prijs in euro per 100 km.

Onze twijfels

Het WLTP-protocol is slechts een indicatie, het concrete verbruik ligt doorgaans hoger en wordt grotendeels bepaald door de rijstijl van de bestuurder. De impact van die rijstijl weegt bovendien een stuk zwaarder bij elektrische voertuigen, waarvan het stroomverbruik ook gevoeliger is voor koudere weersomstandigheden. Ligt de gemiddelde snelheid lager (stadsverkeer, files) dan draaien die rollen zich om en zijn EV's duidelijk in het voordeel. Bovendien houdt de WLTP-waarde geen rekening met de regelmaat waarmee een plug-inhybride auto opgeladen wordt en dus concreet verbruikt.

Net zoals benzine en diesel tank je aardgas en waterstof bij een tankstation, aan prijzen die sterk verschillen van lidstaat tot lidstaat - denk ook aan fiscale constructies die de sommige landen treffen om de prijzen min of meer stabiel te houden . Elektrische auto's kunnen op verschillende manieren aan stroom komen, waarbij naast de locatie ook de laadsnelheid een grote impact op de prijs kan hebben. Stroom tanken via een thuisnetwerk (waar de prijschatting vanuit gaat) is niet hetzelfde als bij een laadpaal of bij een snellader onderweg.

Ook de keuze van het referentievoertuig stemt tot nadenken. Hoe representatief is een Europese "standaardauto" voor de verschillende markten?

Bron: Fod Economie

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten