In zijn gemeenschappelijke beleidsverklaring wil het Brussels Gewest meer belastingen heffen op "auto's die niet aangepast zijn aan verplaatsingen binnen de stad". Een omslachtige manier om te zeggen dat men zich op SUV's wil richten. Maar ook pick-ups en andere lange wagens (limousines, grote monovolumes) zouden geraakt kunnen worden. Brussel is van plan om parameters zoals gewicht of grootte naast het vermogen en het type brandstof, net als waarschijnlijk het verbruik, mee te rekenen in de berekening van de belastingen.
De kar voor het paard
Laten we hopen voor de grote gezinnen dat het aantal inwoners in huis wordt meegerekend... Anders zal het proppen worden in kleine stadswagens. Het is duidelijk dat de overheid de gezinnen wil dwingen om hun privéwagen op te geven voor gedeeld of openbaar vervoer, of andere alternatieven. En dat zonder zwaar te kunnen investeren in de verbetering van de mobiliteitsdiensten, gezien de slechte financiële situatie van het gewest. Om nog maar te zwijgen over de opgesplitste bevoegdheden en de moeilijkheid om een alomvattend mobiliteitsplan op te stellen voor heel de periferie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!