Cash for car, of de mobiliteitsvergoeding, is een vast geldbedrag dat wordt aangeboden aan werknemers die hun bedrijfswagen opgeven. Al sinds de lancering zijn er heel pessimistische meningen uitgekomen over zijn succes. En die lijken bevestigd, als we de gegevens van Acerta kunnen geloven, die zijn gepubliceerd door De Tijd/L’Écho. De krant spreekt zelfs van “een totale mislukking” met een aandeel van 65 op 100.000 in 19 maanden. Om maar te zeggen dat het aantal mensen die ervan gebruikmaken anekdotisch is. De werknemers en hun werkgevers lijken de voorkeur te geven aan de bedrijfswagen.
De uitleg van De Tijd/L’Écho
De enkelen die wel hebben geopteerd voor cash for car doen het uit diepe overtuiging, of omdat het privégebruik van de wagen hun niet zo interesseert, vooral omdat hun partner al geniet van een bedrijfswagen. De formule wordt ook als onaantrekkelijk gezien, omdat het aangeboden bedrag de financiële en praktische voordelen van een bedrijfswagen niet compenseert. Aan werkgeverszijde brengt de vergoeding extra indirecte kosten met zich mee, net als een “zware administratie” en vermindert het de flexibiliteit van de werknemer. Vooral omdat het openbaar vervoer in België niet sterk genoeg staat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!