Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / CD&V wil enkel nog elektrische bedrijfswagens in 2023!

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-03-2019

Vijf CD&V-Kamerleden hebben een wetsvoorstel ingediend om het exclusief gebruik van uitstootloze wagens op te leggen voor bedrijven. Een oplossing die de sector zorgen baart en die duur kan uitkomen voor de belastingbetaler.

Een groep van 5 CD&V-afgevaardigden heeft, in het kader van het mobiliteitsbudget, een wetsvoorstel ingediend die het gebruik van bedrijfswagens zonder uitstoot (elektrisch of waterstof) moet aanmoedigen vanaf 2023. Het idee is om de aftrekbaarheid van auto’s die CO2 uitstoten te schrappen. Dat zou geleidelijk aan gebeuren: 50% in 2021, 25% in 2022 en 0% in 2023. De ‘zero emission’-auto’s blijven genieten van 100% aftrekbaarheid. Tegelijkertijd willen de politici ook tankkaarten zwaar belasten door op de VAA te spelen. Die zou ook evolueren met een steeds zwaarder wordende belasting voor verbrandingsmotoren tegen 2023. Een idee dat de verschillende betrokken federaties zorgen baart (FEBIAC, Traxio, Renta).

Verwarring en extra belasting

De automarktsector voorspelt een verviervoudiging van de VAA voor de werknemers en een aanzienlijke verhoging van de sociale lasten aan de kant van de werkgevers. Bovendien zou deze maatregel ook de koopkracht van werknemers met een bedrijfswagen aanzienlijk beïnvloeden. FEBIAC, Traxio en Renta herinneren eraan dat ‘slechts’ 11% van de auto’s op onze wegen bedrijfswagens zijn die ook privé gebruikt worden. Bovendien zijn het vooral recente modellen die voldoen aan de laatste uitstootnormen, in tegenstelling tot die van particulieren die een langer leven leiden bij de eerste eigenaar. Vandaar een beperkte impact van bedrijfswagens op het milieu in de ogen van de federaties.

De oplossing, echt?

De aanpak van de verkiezingen en de klimaatmarsen elke donderdag creëren een ongemak in de politieke wereld, die gedwongen wordt om naar zijn verantwoordelijkheden te kijken. Paniek in de gangen van de partijbureaus, maar ook binnen sommige bedrijven! De beslissingen die in België en op internationaal niveau worden genomen lijken soms erg bureaucratisch, ver verwijderd van de realiteit van de burgers. Dit wetsvoorstel brengt maar weinig significante verandering teweeg. Het volgt de politieke logica van het geloof dat belastingen en beperkingen introduceren gelijk staat aan handelen. Straffen in plaats van oplossingen bedenken.

De macht van de burger

Is het niet beter om gewoon… niet te veel te doen? Zelfs mensen met een ecologisch bewustzijn worden niet noodzakelijk voor de gek gehouden. Zo heeft de hysterie rond diesel de gemiddelde CO2-uitstoot verhoogd, het globale ecologische voordeel van elektrische wagens wordt regelmatig betwist (vooral omdat België vaak minder ‘groene’ elektriciteit moet importeren vanuit Duitsland, of zelfs nog verder) en de verschillende verkeersbeperkingen worden ingevoerd zonder harmonie of overleg tussen landen en zelfs tussen steden binnen dezelfde regio. Dat geeft ons vragen over het vertrouwen in de burger. Is hij, in de ogen van de politici, niet verstandig genoeg om zichzelf in vraag te stellen? Toch hebben veel onder hen, binnen de complexe realiteit, hun gedrag al veranderd op bepaalde gebieden, zoals mobiliteit, eten, wonen, winkelen en de keuze van materialen; zonder daarbij noodzakelijk de levenskwaliteit mee te beperken…

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten