Volgens de barometer van het CVO (Corporate Vehicle Observatory), na een enquête bij 301 vlootverantwoordelijken in België, is de bedrijfswagen als gevolg van de crisis een centrale bekommernis geworden van bedrijven. Ook de nieuwe fiscaliteit met betrekking tot CO2-uitstoot speelt een rol in deze strategische herpositionering. Zo hebben de bedrijven hun uitgaven verminderd door het wagenpark te beperken en het brandstofverbruik en het vermogen van de auto te drukken. Er is ook een trend om de auto's langer te gebruiken, gemiddeld 5 tot 7 maanden.
De studie van het CVO werd ook gevoerd in andere landen, bij 3.316 bedrijven in 14 landen: Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Griekenland, Italië, Polen, Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en de Tsjechische Republiek voor Europa en Brazilië, Indië en Turkije. In vergelijking met andere landen wordt de auto in België nog altijd het meest gebruikt als motivatie, dankzij onze fiscaliteit. Het verschil is duidelijk, zowel bij kleine (28 procent van het park in België tegenover 7 in Europa) als bij erg grote ondernemingen (64 procent van het park in België tegenover 24 in Europa). Het is ook het land waar de werknemer de grootste vrijheid heeft bij de keuze van de auto.
De 'groene' auto is nog niet al te aanwezig in bedrijven, maar dat zou kunnen veranderen. 73 procent van de Belgische bedrijven (67 procent in Europa) hebben namelijk verklaard dergelijke voertuigen te willen gebruiken in de komende drie jaar. Het gaat om hybrides en elektrische auto's, maar ook om auto's die op gas rijden of die een of ander ecolabel dragen. Die laatste (voornamelijk diesels) genieten trouwens de voorkeur op hybrides. Elektrische auto's kampen nog met een probleem van rationalisering bij gebrek aan informatie over de prijzen en de oplaadproblemen.
De volledige studie is beschikbaar op de website van het CVO.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!