De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling – kortweg OESO – wijst met een beschuldigende vinger naar de bedrijfswagens in een verslag dat het dagblad L’Écho kon inkijken. België zou te veel subsidies toekennen aan dit type vervoer, en dat zou een negatieve impact hebben op de strijd tegen de broeikasgassen in ons land. De OESO verklaart dat ons land beter een belasting zou invoeren die meer aansluit bij de ‘prijs van de wegen’, via tolheffing of aan de hand van een vignet.
No go
De (niet-bindende) voorstellen van de OESO over de bedrijfswagens vallen bij ons echter in dovemansoren. Zeker binnen de rangen van de NV-A en de Open VLD, maar ook bij de werknemers die profiteren van dit voordeel in natura. Bovendien zou de invoering van een tolheffing sowieso nooit ingang kunnen vinden in ons politiek gefragmenteerde federale systeem. Misschien is het ook eens nuttig om de kwaliteit van het openbaar vervoer te analyseren als verklaring waarom de Belg zo gehecht is aan zijn auto als vervoermiddel naar het werk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!