Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Diesel niet altijd de beste keuze

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-12-2010

Toyota heeft een studie uitgevoerd naar het aankoopgedrag van de Belgen. Daaruit concludeert het merk dat een derde van de ondervraagden eigenlijk een verkeerde keuze heeft gemaakt door voor een diesel te opteren.

Het Belgische wagenpark bestaat voor 75 procent uit diesels. Niet altijd de beste keuze, menen ze bij Toyota: het Japanse merk heeft 12.750 landgenoten ondervraagd en is van mening dat een derde van hen met het verkeerde soort brandstof rondrijdt, zowel uit financieel als uit ecologisch oogpunt bekeken. Het zou vooral gaan om mensen die ten onrechte een diesel gekozen hebben gezien het gebruik dat ze van de auto maken (te veel stadsverkeer) en/of hun jaarlijks gereden kilometers (waarbij Toyota uitgaat van een minimum van 20.000 kilometer per jaar voor diesels).

De studie gaat met name dieper in op het probleem van de roetfilter, die pas echt efficiënt kan werken als hij geregeld schoongemaakt wordt. En daarvoor moet je per week minstens 40 kilometer rijden met een constante snelheid van meer dan 70 km/h, aldus Toyota, zo niet loert de pech om de hoek en lopen de kosten aanzienlijk op. Uit de studie zou blijken dat 3 procent van de Walen, 5 procent van de Brusselaars en 6 procent van de Vlamingen gezien hun gebruikersprofiel een erg hoog risico lopen op een partikelfilterprobleem.

In de conclusies van dit onderzoek stelt Toyota dat bijna de helft van de dieselrijders (45 procent) beweert bereid te zijn om volgende keer een benzine te kopen. De drijfveren daarvoor zijn vaak van ecologische, maar hoofdzakelijk toch van financiële aard: 82 procent van de ondervraagden meent dat de dieselprijs de komende jaren sneller zal oplopen dan die van benzine of die zelfs zou overstijgen. Paradoxaal genoeg zijn de Brusselaars het minst geneigd om hun diesel in te ruilen voor een benzine of een hybride, terwijl stadsverkeer net het schadelijkste is voor een diesel en die brandstof daar dus het minst interessant is.

In 2009 was automobilistenvereniging VAB al tot gelijkaardige conclusies gekomen, zij het dat de aanbevelingen daar iets genuanceerder waren: volgens VAB kon een diesel al interessant zijn vanaf 15.000 kilometer per jaar voor wie veel snelwegkilometers aflegt. Voor mensen die voornamelijk in en rond de stad rijden, hanteerde ook de automobilistenvereniging een minimum van 20.000 kilometer per jaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten