Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Elektriciteit: de energie van de rijken

Elektrisch rijden werd op een jaar tijd meer dan dubbel zo duur als gevolg van de sterk toegenomen stroomprijs.

“Hoe meer je rijdt, hoe minder duur elektrisch rijden wordt”, zo schreven we afgelopen lente nog in dit magazine. Toen kon je nog de eenvoudige vuistregel hanteren dat een elektrische auto dan wel duurder is in aankoop, maar goedkoper in gebruik, waardoor je de investering terugverdient. Dat geldt nog steeds, maar het verschil is door de spectaculaire stijging van de stroomprijs erg krap geworden. Op een jaar tijd werd het opladen van een EV meer dan dubbel zo duur, waardoor de energiekosten per gereden kilometer vandaag bijna even hoog zijn als die van een modale benzine- of dieselwagen. Zelfs als je thuis kunt opladen.

Volgens cijfers van de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) kostte 1 kWh in augustus van dit jaar gemiddeld 0,61 euro, met variaties tussen de verschillende netgebieden. In augustus 2021 was dat nog 0,29 euro, oftewel minder dan de helft. Voor wie zijn elektrische wagen thuis oplaadt, betekent het dat je toen 4,35 euro betaalde voor 15 kWh, waarmee een elektrische wagen 100 kilometer kan afleggen. Die kostprijs is nu gestegen tot 9,15 euro. Dezelfde afstand overbruggen met een gangbare benzine- of dieselauto kostte je in augustus van dit jaar respectievelijk 12,14 en 12 euro (1,78 en 2 euro per liter maximaal).

Voor particulieren die een elektrische auto gekocht hebben, betekent dat een forse verlenging van de terugverdientijd. Bij de tarieven van een jaar terug had je na 100.000 kilometer al zo’n 7.500 euro bespaard. Dat komt grosso modo overeen met de meerprijs in aankoop van een elektrische auto tegenover het equivalent met verbrandingsmotor, bijvoorbeeld bij een Peugeot 208. Vandaag heb je na die afgelegde afstand je energiekosten met slechts 2.850 euro verlaagd. Je moet met andere woorden meerdere honderdduizenden kilometers afleggen alvorens je het omslagpunt bereikt.

Wie zonnecellen kan gebruiken om een elektrische auto op te laden, rijdt meer dan ooit de goedkoopste kilometers. Afgelopen zonnige zomermaanden haalde een modeste PV-installatie namelijk probleemloos een dagopbrengst van 20 kWh, waardoor het mogelijk is om tijdens dat deel van het jaar gratis te rijden voor wie zijn verplaatsingen kan spreiden. Voor wie hierover niet beschikt, is vandaag een zelfopladende hybride als de Toyota Prius of Yaris, met energiekosten van 7,12 euro per 100 kilometer (bij 4 l/100 km), de goedkoopste in gebruik.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten