De restwaarde van elektrische auto’s zal blijven stijgen als we een rapport van de economische afdeling van ING bank mogen geloven. De organisatie heeft de markt grondig bestudeerd en stelt dat elektrische auto’s in de tweedehandsmarkt in waarde zullen blijven stijgen. De waarde van elektrische auto’s is nu al hoger dan die van een diesel en de verwachting is dat deze trend de komende jaren enkel zal stijgen. De verlenging van de levensduur van de batterij en de verkorting van de oplaadtijd moeten twee doorslaggevende factoren zijn.
1%
Momenteel vertegenwoordigen elektrische auto’s slechts 1% van de verkochte auto’s, wat al een aanzienlijke stijging is ten opzichte van vorig jaar (slechts 0.5%). Het aandeel van benzine is 64% en 35% voor diesel. De economen verwachten echter een snelle groei van de verkoop, met name door de toename van het rijbereik. Dat houdt niet alleen verband met de installatie van grotere batterijen, maar ook met de technologische vooruitgang die het mogelijk maakt om de energiedichtheid van de batterijen te verbeteren. Een ander doorslaggevend aspect is de verkorting van de oplaadtijd dankzij de steeds hogere vermogens van snelle oplaadstations. Een laadsnelheid van 50 kW is nu gebruikelijk en sommige stations, zoals Ionity, bereiken zelfs 350 kW.
En de restwaarde?
Wanneer men een elektrische auto wil aanschaffen is de restwaarde dus een belangrijke factor. De ING-economen kunnen concrete cijfers voorleggen: in Nederland heeft een Volkswagen e-Golf na vijf jaar een restwaarde van 40,7% van de initiële aankoopprijs, tegenover 42.9% voor een vergelijkbare Golf met benzinemotor en slechts 32,6% voor een diesel. Deskundigen verwachten dat deze verschillen zullen veranderen, mede door toekomstige beleidsbeslissingen die de voorkeur geven aan elektrische auto’s voor qua belastingdoeleinden, en die de mogelijkheden voor traditionele voertuigen te beperken.
Stabiele benzine, diesel in dalende lijn
De studie van ING geeft echter ook aan dat de restwaarde van benzineauto’s de komende jaren stabiel zal blijven, simpelweg omdat sommige modellen al zeer energie-efficiënt zijn en hybridisatie het verbruik al min of meer beperkt. Aan de andere kant zullen de onderhoudskosten voor een benzinewagen ook stijgen, terwijl ze voor een elektrische auto zeer laag zullen blijven. Voor dieselauto’s is het beeld duidelijk minder optimistisch, aangezien zij negatief zullen worden beïnvloed door de toenemende verzadiging van de exportmarkt voor huidige dieselauto’s, bijvoorbeeld naar Oost-Europa. Kortom, de conclusie van de studie luidt dat de restwaarde van elektrische auto’s groter zal zijn dan die van benzine, waarschijnlijk rond 2025, wanneer alle elementen (vooruitgang van de batterij, belasting en milieubeleid) zijn ingevoerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!