De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) heeft een studie van het in Londen gevestigde consultantsbureau Frontier Economics gepubliceerd waarin de hogere kosten voor de autoconstructeurs (en dus de autoprijzen) van de ombouw van benzine- en dieselmodellen naar de Euro 7-norm in detail wordt beschreven.
De Europese Commissie heeft de gemiddelde extra kosten van de omschakeling naar Euro 7 geraamd op 184 euro voor een benzinemodel en 446 euro voor een dieselmodel. Volgens Frontier Economics zal het echter eerder gaan om 1.862 euro voor een auto op benzine (dus x10) en 2.629 euro voor een auto op diesel (dus x5).
Overregulering door Europa?
De studie houdt rekening met de kosten voor de fabrikanten van investeringen, uitrusting, goedkeuring van banden en rememissies. Hierbij komen nog de indirecte kosten voor de gebruiker, zoals een mogelijke toename van het verbruik als gevolg van de systemen die zijn ingevoerd om de uitstoot te verminderen. Dit komt neer op een gemiddelde van 650 euro per voertuig gedurende de volledige levensduur.
Eerder schreeuwden topmensen uit de auto-industrie, zoals Luca de Meo en Carlos Tavares, reeds uit dat de Euro 7-normering nutteloos waren en de constructeurs tot nodeloze investeringen dwong. Zelfs de Frans president Emmanuel Macron suggereerde om de pauzeknop in te drukken en beschuldigde Europa van overregulering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!