De accu van een EV is het duurste onderdeel van de auto. Het bestaat uit een reeks onafhankelijke cellen die met elkaar verbonden zijn. Met de juiste techniek is het mogelijk slechts enkele van deze onderdelen te vervangen om dit essentiële onderdeel van een EV een nieuw leven in te blazen. De prijzen zijn de jongste 10 jaar aanzienlijk gedaald. De prijs per kWh varieert echter sterk van merk tot merk.
Garantie
De constructeurs zijn afgestapt van het idee om batterijen te leasen. Hun levensduur is eindelijk beter dan een decennium geleden werd geschat. Alleen moet je erop letten niet te vaak te snelladen. Hoe dan ook, accu's hebben over het algemeen een garantie van 8 jaar en 160.000 km voor 70% van hun capaciteit. Maar hoeveel kost het om ze te repareren en/of te vervangen aan het einde van hun levensduur of garantie, of wanneer ze stuk gaan?
Duurder in Europa
Het Amerikaanse dienstverleningsbedrijf Bloomberg berekende dat in 2021 de gemiddelde prijs 104 €/kWh bedroeg. Maar dat is een wereldwijd gemiddelde. In Europa ligt dat 40 tot 60% hoger. De reden? De prijs van arbeid en industriële processen op ons continent. En dat bedrag is voor een volledige vervanging van de batterij, niet voor het reconditioneren door enkele cellen te behandelen. De totale prijs is dus ook gekoppeld aan de capaciteit van de batterij (die kan oplopen tot meer dan 100 kWh). Zozeer zelfs dat de kosten voor het vervangen van de batterij soms even hoog zijn als die voor het vervangen van een verbrandingsmotor!
Zoé en Twingo
Onze Franse collega’s van L’Argus hebben daar onderzoek naar gedaan. Volgens hun resultaten is de goedkoopste batterij die van de Renault Twingo, met een prijs van 164 €/kWh. De 22-kWh batterij kost net iets minder dan 3.700 euro. Voor de Zoé, met zijn 52 kWh-batterij, moet je al rekenen op 8.500 euro, ondanks zijn kWh-kostprijs van 163 euro. Het Franse merk is nogal goedkoop, net als Dacia. Citroën blijft redelijk, met minder dan 175 €/kWh. Vreemd genoeg is Peugeot veel duurder (338 euro). Skoda doet het ook goed, met 200 €/kWh voor zijn 77-kWh batterij. De bescheidener 50 kWh-batterij van de Tsjechische SUV is uiteindelijk duurder: tot 280 €/kWh. Maar bij sommige merken is dat meer dan twee keer zoveel, tot meer dan 600 €/kWh. Voor een batterij van 50 kWh betekent dat dus 30.000 euro!
Klassement
Op basis van de gegevens van L’Argus is dit de rangschikking van de 10 minst dure en de 10 duurste modellen voor het vervangen van een EV-batterij per kWh:
De minst dure
- Renault Zoé: € 163
- Renault Twingo: € 164
- Dacia Spring: € 164
- Citroën ë-C4: € 173
- Skoda Enyaq iV: € 196-287
- Volkswagen ID.3 & ID.4: € 248-264
- Mercedes EQA: € 252
- Ford Mustang Mach-E: € 256-258
- Tesla: € 269 (nikkel-kobalt-aluminium)*
- Jaguar i-Pace: € 307
De duurste
- Porsche Taycan: € 446
- Honda e: € 467
- BMW iX3: € 468
- Audi e-tron GT: € 421-495
- Mini Cooper SE: € 501
- Mazda MX-30: € 575
- Audi e-tron: € 591
- Smart Fortwo & Forfour: € 604
- Lexus UX: € 631
- BMW i3: € 731
*Tesla’s met een lithium-ijzer-fosfaatbatterij hebben een lagere kWh-prijs, maar zijn niet in deze studie opgenomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!