Dreigen de autobelastingen te stijgen met de komst van de nieuwe WLTP-norm? Het is een bijzonder actuele vraag nu Renta, de Belgische federatie van autoverhuurders, in de krant L’Echo een advies geeft bij monde van zijn directeur Frank Van Gool: “Voor auto’s die het eind van hun leasecontract naderen en die nog niet veel kilometers hebben gereden, is het soms beter om het contract te verlengen om zo te kunnen blijven profiteren van de huidige, lagere CO2-waarden”. Aan politieke zijde blaast men warm en koud tegelijk. De WLTP-norm kan namelijk ook perverse neveneffecten hebben…
WLTP in september
Sinds 1 september 2017 is de Europese NEDC-norm vervangen door de strengere internationale WLTP-cyclus. Omdat die realistischer moet zijn, gaat uiteraard het normverbruik en de uitstoot naar omhoog. Op dit moment zitten we nog in een overgangsperiode. Recente modellen zijn namelijk pas vanaf september 2018 verplicht hun verbruik- en uitstootcijfers volgens de WLTP-norm opgeven. En tot 2020 mogen de twee systemen naast elkaar blijven bestaan op de fiches van de autobouwers. Maar deze norm heeft een invloed op de CO2-uitstoot en dus enerzijds op de berekening van de autobelastingen van particulieren in Vlaanderen en anderzijds op het VAA en de aftrekbaarheid voor zelfstandigen en bedrijven.
Vandaag nog NEDC
Op de nieuwe tests ligt de CO2-uitstoot gemiddeld 5 tot 20 g/km hoger dan bij de oude norm. Zowel Vlaams minister van financiën Bart Tommelein (Open Vld) als zijn Federale evenknie Johan Van Overtveldt (N-VA) spreken vooral over bedenktijd en matiging. Ze beloven dat ze voorlopig vasthouden aan de NEDC-norm voor auto’s die voor 1 september 2017 zijn getest. Voor de rest gebruiken ze een “geconverteerde” WLTP of “gecorreleerde” NEDC volgens een Europese rekenformule. Maar de fiscaliteit kan ook gewoon aan de WLTP-norm worden aangepast, aangezien die op een bepaald moment onvermijdelijk wordt. Het verbaast misschien dat onze regeringen niet staan te springen om hun fiscale inkomsten te verhogen. Maar deze nieuwe WLTP-norm (opgelet: link opent een pdf-bestand) heeft een paar perverse neveneffecten.
Tweedehands en diesel
Deze verhoging van de CO2-uitstoot (met 5 tot bijna 30 procent) kan bepaalde automodellen namelijk in een strengere fiscale categorie duwen. Dat zou in Vlaanderen bijvoorbeeld een paar tientallen tot honderden euro’s kunnen schelen in de Belasting op Inverkeerstelling en de verkeersbelasting. De zo verguisde dieselmotor zou met zijn lagere CO2-uitstoot terug in de smaak kunnen vallen bij automobilisten, vooral dan bij bedrijfswagenrijders. Al is er ook geen algemene regel over de verhoging van de uitstoot, die als vanzelf gunstiger uitkomt voor diesels. Een andere paradox: oude tweedehandswagens, die hun officiële cijfers volgens de NEDC-norm behouden, worden plots aantrekkelijker, terwijl de overheid het wagenpark net wil verjongen zodat meer voertuigen op zijn minst de Euro 6b-uitstootnorm halen. Kortom, er zijn nog heel wat problemen om aan te pakken en we mogen ervan uitgaan dat er zeer binnenkort fiscale ‘aanpassingen’ zullen komen.
Om maar een voorbeeld te geven: de Volkswagen Up GTI stoot op de NEDC-cyclus 110 g CO2/km uit, terwijl dat op WLTP 127-129 g/km wordt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!