De klopjacht van onze regering op zogenaamde “nephybrides” wordt minder agressief van toon. Volgens Le Soir zou de aanvankelijke verhouding van minstens 1 kWh batterijcapaciteit voor elke 100 kilo wagengewicht die nodig is om een gunstige fiscaliteit te genieten worden teruggeschroefd naar 0,6 kWh/100 kg. Een woordvoerder van Febiac (de belangenvereniging van autoconstructeurs) zegt dat “de technologie daarmee een overlevingskans krijgt”. De hervorming, die in voege treedt in 2020 voor alle auto’s gekocht na 1 januari 2018 (de bestelbon telt als datum), treft nog steeds de zware SUV’s en berlines die de regering van in het begin heeft willen treffen. Maar compactere berlines zoals de Toyota Prius PHEV of de Volkswagen Golf GTE blijven zo buiten schot en behouden hun fiscale aftrekbaarheid van 100 procent. De plug-in hybride BMW 2-Reeks Active Tourer (225xe) ontsnapt daarentegen niet door zijn te kleine batterij. Daardoor vermindert zijn fiscale aftrekbaarheid en zou zijn VAA met 2,5 kunnen worden vermenigvuldigd. De nieuwe berekeningsmethode zal daarmee zijn impact verkleinen op dit segment in volle groei. Maar zal het er ook in slagen om bedrijven uit hun dieselwagens te krijgen?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!