In Vlaanderen werd de autofiscaliteit al jaren geleden hervormd en betaal je sindsdien belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting op basis van verschillende parameters zoals CO2-uitstoot en brandstof van de auto in kwestie. Ook Wallonië wil zijn stelsel voor autobelastingen hervormen, maar de concrete uitwerking heeft nogal wat voeten in de aarde en de deadline werd ook al enkele keren opgeschoven. Eerder werd al bekend dat men onder de taalgrens ook het voertuiggewicht wil laten meetellen bij de berekening van het te betalen bedrag.
In de voorbereidende tekst over de hervorming van de Waalse verkeersbelasting zou nu ook sprake zijn van een eenmalige belasting van 50 euro voor het gebruik van de wegen. Het zijn de christen-democraten van Les Engagés (het vroegere CdH) die de kat de bel aanbonden, aldus RTLInfo en SudInfo. De belasting zou gelden voor alle automobilisten die in Wallonië wonen en voor bedrijven die op Waals grondgebied zijn gevestigd.
Een soort verplicht virtueel vignet om de Waalse wegen te gebruiken dus, behalve dat noch Vlamingen, noch Brusselaars, noch buitenlanders de heffing zouden moeten betalen, in tegenstelling tot de vignetten in Oostenrijk, in Zwitserland of in Slovenië, bijvoorbeeld. Het voorstel werd dan ook bekritiseerd door de oppositie en door de fractieleider van Les Engagés in het Waalse parlement, François Desquesnes. Bevoegd minister Philippe Henry omschreef de informatie bij RTLInfo, echter als een "verkeerde interpretatie van de tekst".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!