Qua gebruikskost (TCO) over een profiel van 30.000 km per jaar is de elektrische compacte middenklasser competitief geworden in vergelijking met zijn tegenhangers met een verbrandingsmotor. Dat is de conclusie van de jongste jaarlijkse Car Cost Index van LeasePlan. Daarin wordt rekening gehouden met de total cost of ownership (TCO), inclusief brandstof/energie, afschrijving (restwaarde), belastingen, verzekering en onderhoud in 22 Europese landen. In de meeste landen, waaronder België, is deze TCO gunstig voor de elektrische auto. Zo kost een Volkswagen Golf op benzine gemiddeld 729 euro per maand, tegenover 787 euro per maand voor de dieselversie en 910 euro voor de PHEV-variant, terwijl de TCO van de volledig elektrische ID.3 696 euro per maand bedraagt.
Prijs en infrastructuur
De gebruikskosten zijn zeker gunstig voor de elektrische auto (EV), met name dankzij de lage belastingen voor EV’s, maar er zijn nog steeds struikelblokken. Vooral bij particulieren is dat in de eerste plaats de aankoopprijs. Dan is er nog het gebrek aan infrastructuur of de noodzaak om thuis te investeren of afhankelijk te zijn van de overheid voor oplaadstations langs de weg. Bovendien zijn de energiekosten sterk afhankelijk van de oplaadlocaties. Het is veel interessanter om dat op het werk of thuis te doen met fotovoltaïsche panelen dan alleen te vertrouwen op snelladers op de openbare weg.
Vergelijking
Volgens de studie van LeasePlan zijn er ook aanzienlijke verschillen tussen landen en autotypes. Elektrische stadsauto's zijn bijvoorbeeld veel minder aantrekkelijk qua TCO. Zo zijn ze slechts in 8 van de 22 landen aantrekkelijk. In België bijvoorbeeld kun je voor een kleine auto nog altijd beter voor benzine of zelfs diesel kiezen. Die trend is omgekeerd voor compacte middenklassers, waar België een van de 14 landen is met een lagere TCO voor EV's dan voor andere aandrijvingen. In de segmenten D1 (grote middenklassers) en D2 (premium grote middenklassers) is in respectievelijk 16 en 17 landen een elektrische aandrijving het interessantst.
Samengevat
LeasePlan trok nog andere conclusies uit zijn Car Cost Index, waarvan we de belangrijkste punten hieronder opsommen:
- De gemiddelde TCO varieert enorm in Europa: van 743 €/maand in Griekenland tot 1.138 €/maand in Zwitserland. België staat op de 6e plaats, met 959 euro/maand.
- In verhouding tot het BBP is de TCO het hoogst in Zwitserland en Portugal, en het laagst in Denemarken en Duitsland.
- LPolen is het goedkoopste land om met een benzineauto te rijden, Griekenland het goedkoopste om met een dieselauto te rijden en Duitsland en Frankrijk zijn de goedkoopste landen om met een elektrische auto te rijden. Duitsland is ook het minst duur voor plug-inhybrides.
- In 17 landen kunnen EV's in het D2-segment qua kosten volledig concurreren met voertuigen met verbrandingsmotor: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
- EV's in het compacte segment zijn volledig competitief in 14 landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Zweden, Zwitserland en het VK.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!