Hybride auto’s hebben de naam fiscaal interessant te zijn. Maar België zou België niet zijn als het de zaken niet extra moeilijk zou maken. In ons communautair verdeelde landje hangt het voordeel van een hybride af van het gewest, en ook nog een keer van het feit of de auto particulier wordt ingeschreven of op naam van een onderneming. Grofweg gesteld kunnen we zeggen dat hybrides op dit ogenblik interessanter zijn in Vlaanderen voor particulieren, en voor ondernemingen en zelfstandigen (en in sommige gevallen ook als bedrijfswagen) in heel België, vanwege hun aantrekkelijke VAA-bijdrage. Toch moet dat fiscale voordeel altijd afgewogen worden tegenover de werkelijke kostprijs. Hybrides zijn vaak duur in aankoop, zelfs al zijn deze versies doorgaans ook wel beter uitgerust. Bovendien kan hun dorst buiten de stad oplopen, waardoor het werkelijke verbruik een pak hoger kan uitvallen dan het opgegeven normgemiddelde. Een (plug-in)hybride komt dan ook het best tot zijn recht in en om de stad.
Daarbij komt nog dat we op dit ogenblik in een overgangsperiode zitten tussen twee testprocedures om het normverbruik (en dus de uitstoot) vast te leggen: NEDC en WLTP. Tot en met 2019 zal de oude NEDC-waarde (gemeten of ‘teruggerekend’) als basis dienstdoen om de belastingen te berekenen. Daarna kan het allerlei kanten op: ofwel tellen op dat moment meteen de nieuwe WLTP-cijfers, ofwel komen er gecorrigeerde WLTP-cijfers – om te grote verschillen te vermijden. En dan is er ook nog altijd de mogelijkheid dat de autofiscaliteit hervormd wordt om elektrische en/of hybride auto’s aantrekkelijker te maken...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!