In 2015 brachten de taksen, brandstofaccijnzen en andere fiscale belastingen die voertuigbezitters betalen in totaal 16,5 miljard euro op voor de Belgische staat, volgens Touring. De mobiliteitsorganisatie berekende ook de totale investeringen in de weginfrastructuur: 1,2 miljard euro. Dat is dus 7,6% van het opgehaalde bedrag. 5 miljard euro wordt wel gebruikt voor het openbaar vervoer (waarvan 3,5 miljard euro voor de NMBS). De rest van het bedrag gaat naar het algemeen budget.
62%
Deze verhouding springt nog meer in het oog in vergelijking met het Europese gemiddelde. In 2013 haalden de lidstaten van de Europese Unie 286 miljard euro aan wegentaksen op. En volgens de cijfers van de FIA werd 178 miljard opnieuw geïnvesteerd in het onderhoud en de vernieuwing van het wegennet. Dat is dus iets meer dan 62% van de inkomsten. België is nochtans niet het land dat het gebruik van de wegen het zwaarst belast. De belasting bedraagt bij ons 2,5% van het bbp, maar in Slovenië is dat 5,5%. Ons land zit in de lagere Europese middenmoot.
Auto betaalt het meest
De Europese gegevens tonen ook dat 71% van de inkomsten en heffingen afkomstig is van auto’s, die uiteraard groter zijn in aantal. De vrachtwagens dragen 15% bij. Vooral het gebruik kost geld. In Europa betreft 82% van de inkomsten het gebruik van het voertuig: accijnzen, tolgelden, vignetten, … Volgens Touring kwam de opbrengst in België in 2015 vooral uit de accijnzen op brandstof (4,7 miljard euro), de btw op onderdelen (3,6 miljard euro) en de verkeersbelasting (1,6 miljard euro).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!