Op basis van rapporten van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), die de economische kostprijs van files, ongevallen en milieuschade op 1 tot 2 procent van het BNP schat, suggereert Febiac een totale hervorming van de autofiscaliteit. De federatie dringt trouwens aan op een kilometerbelasting om de mobiliteit te verbeteren. Dat voorstel werd uitgewerkt door consultancybureau PWC. Daaruit kwam het volgende naar voren: Een betere mobiliteit hoeft echt niet meer te kosten aan gebruikers en overheid. Een nieuwe fiscaliteit zou automobilisten helpen om hun verkeersgedrag zodanig aan te passen dat dit een positief effect zou hebben op de mobiliteit.
Om deze hervorming te laten slagen, zijn volgens PWC drie belangrijke aanpassingen nodig. In de eerste plaats suggereert de studie Belast (slim) gebruik, niet bezit, met name via een variabele kilometertaks die stimuleert om andere transportmiddelen te kiezen wanneer die beschikbaar zijn. Ten tweede zou het veel helpen dat de overheidsinkomsten op zijn minst aangewend worden om het wegennet in goede staat te brengen en te houden. En ten slotte is de derde slagzin Subsidieer de mobiliteitsvraag, niet het aanbod door compensaties en alternatieven te voorzien voor degenen die niet kunnen of wensen te betalen voor het gebruik van de wegeninfrastructuur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!