Ionity bouwt een netwerk op van ultrasnelle laadpalen in Europa. Er zijn er al 7 in België. Deze laadpalen gebruiken een combo-stekker en kunnen een laadsnelheid van 350 kW leveren afhankelijk van de wagen en de omstandigheden. Tot nu toe kostte één laadbeurt 8 euro, onafhankelijk van hoeveel energie je hebt ‘getankt’. Vanaf 31 januari wordt het tarief 0,79 euro per kWh. Een batterij van 60 kWh volledig opladen kost dus 47,4 euro. Dat is dus bijna 50 euro om maximaal 400 km te kunnen rijden. Maar omdat deze laadpalen vooral langs de snelwegen staan, moet je eerder rekenen op 45 euro voor 300 km, ofwel 15 euro/100 km! Dat komt overeen met een gemiddeld verbruik van 10 l/100 km met een benzinemotor. En zwaardere batterijen kosten nog meer: bijna 70 euro voor de 90 kWh grote batterij van de Porsche Taycan! Gelukkig zul je de laders van Ionity niet zo vaak nodig hebben voor de dagelijkse trajecten. Andere operatoren bieden tarieven van 0,59 euro/kWh tot 0,69 euro/kWh (zonder abonnement). Tesla rekent op zijn Supercharger-netwerk 0,27 euro/kWh als je het niet gratis krijgt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!