De aankondiging in 2020 van een kilometerheffing voor het Brussels Gewest heeft geleid tot verhitte discussies. Niet enkel bij de Brusselse automobilisten, maar ook in Vlaanderen en Wallonië. Vooral de forenzen waren niet echt ingenomen met het idee. De Brusselse overheid moet daarom goed samenwerken met de andere entiteiten om zijn project op te kunnen zetten. De discussies, die in december 2020 zijn geopend, werden georganiseerd in 4 groepen: mobiliteit, werkgelegenheid, milieu en fiscaliteit. Deze vergaderingen hebben nu allemaal plaatsgevonden en er wordt een samenvattend rapport verwacht tegen 31 maart of ten vroegste begin april.
De debatten
Volgens de RTBF zijn de discussies kalm en hoffelijk verlopen. Er werden echter veel vragen opgeroepen, vooral voor het fiscale aspect en de technische uitdaging om de automobilisten te 'volgen' met respect voor de privacywetgeving. Punten die het Brussels Gewest ernstig zouden kunnen verhinderen om deze belasting op korte termijn in te voeren (tegen 2022). Een andere rem, die zelfs de meerderheid van het Brussels Gewest zorgen zou baren volgens de RTBF, is het risico dat deze maatregel gezinnen met een laag inkomen harder bestraft. Dat zou in strijd zijn met de geest van dit plan.
Niet voor meteen
De weg van intentie tot daad zal onvermijdelijk lang en lastig zijn. Brussel wil zijn mobiliteit reguleren met fiscale oplossingen die de andere gewesten niet overwegen of nog niet willen aannemen. Tegengestelde wensen en visies die verzoend moeten worden. En als Brussel besluit om het alleen te doen, hebben Vlaanderen en Wallonië nog steeds de mogelijkheid om aan de alarmbel te trekken en dit 'Smart Move'-project te dwarsbomen. Zover zijn ze nog niet, de partners blijven nog debatteren. Het samenvattend rapport zal alvast informatie geven over de eerste resultaten van dit intergewestelijk overleg. Nog maar een voorbereidende stap in dit lange proces, dus...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!