De stijgende koers van ruwe aardolie en vooral de hogere accijnzen sinds de Tax Shift stuwen de brandstofprijzen aan de pomp de hoogte in. Om het hoofd te bieden aan de concurrentie, vooral vanuit de buurlanden, geven pomphouders steeds grotere kortingen. Die kunnen soms oplopen tot wel 10 cent per liter in vergelijking met de maximaal toegelaten prijs. De FOD Economie merkt trouwens via zijn Prijzenobservatorium dat deze kortingen steeds hoger worden. In 2014 lag de gemiddelde korting over een jaar gemeten op 7,2 cent/liter voor benzine 95 en 8,1 cent/liter voor diesel, maar dit jaar zitten we al aan respectievelijk 8,7 en 10,3 cent/liter. Sinds de lente zijn er al pieken van 9 en 11 cent opgetekend. Met die perfect legale maatregel willen pomphouders klanten overtuigen om hun gewoontes aan te houden en bijvoorbeeld niet over de grens te gaan tanken.
Duurdere diesel
Maar waar niemand aan ontsnapt, is de sterke stijging van de dieselprijs sinds begin dit jaar als gevolg van de nieuwe fiscaliteit. Diesel en benzine kosten nu nagenoeg even veel, waarbij diesel doorgaans zelfs nog iets duurder is. Het fenomeen is zo sterk geworden dat diesel over de grens vaak goedkoper is. De FOD berekende dat diesel gemiddeld 4,5 procent duurder is in België dan in de buurlanden, terwijl benzine in het eerste semester van 2018 net 4,5 procent goedkoper was. De sterke stijging van de aardolieprijzen en van niet-verwerkte voedingsproducten heeft trouwens ook een invloed op de inflatie. In het tweede trimester van dit jaar is die in ons land met 2,2 procent gestegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!