De EV-switch die Europa wil doorvoeren, blijft voor beroering zorgen. Vooral het financiële plaatje doet een heleboel automobilisten met een bang hartje naar de toekomst kijken. En niet alleen omdat de aanschafprijs van een elektrische auto voor de particuliere koper een moeilijk te nemen obstakel blijft, maar ook omdat de stijgende kosten van een laadbeurt het terugverdieneffect vertragen.
LEES OOK Opinie: Het verzet tegen de elektrische auto is nutteloos
Uit onderzoek dat 2021 met 2022 vergelijkt, blijkt immers dat de kosten van een laadbeurt aanzienlijk gestegen zijn. Bovendien is die stijging sterker dan die van klassieke brandstoffen zoals benzine en diesel.
Stijging van +60%
In 2022 steeg de prijs van een gemiddelde laadsessie in ons land met liefst 61,9%, waardoor België op een zesde plaats belandt in de mondiale rangschikking van landen met de snelst stijgende laadprijzen. Die ranglijst wordt aangevoerd door Estland, waar die stijging zo maar eventjes 146,6% bedraagt. Ook Polen en Zweden scoren slecht, met een toename van respectievelijk 125,7% en 87,3%.
Betaalde je in 2021 nog 0,25 euro per kWh in België, dan steeg dat bedrag in 2022 naar 0,36 euro per kWh. Dat wil zeggen dat je gemiddeld 24,4 euro betaalde om de batterijen van je elektrische auto volledig te laden.
Opgepast: in tegenstelling tot het tanken van benzine of diesel verschillen de stroomprijzen van een laadbeurt sterk van de manier waarop je je elektrische auto oplaadt. Doe je dat thuis via je zonnepanelen of je thuisbatterij, via een klassiek oplaadpunt of via een snellader, die keuze heeft een grote impact op de prijs.
Bekijk ook onze video over het verschil tussen traag en snel EV-laden
Bron: DriveElectric
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!