De Belgische regering heeft beslist niet langer een korting van 30 procent te geven bij de aankoop van een elektrische auto. Toch blijft een reductie van 15 procent bestaan voor wie een elektrische twee- of driewieler koopt of een vierwielige elektroscooter zoals een quad. Bedrijven blijven wel nog steeds een fiscale aftrekbaarheid van 120 procent genieten op elektrische functiewagens. Heel wat belangenorganisaties zitten op hun paard: Federauto, Febiac, BBLV, NMBS, Febeg, Synergrid, Elia en ASBE. Zij verwijzen naar het Noorse voorbeeld.
In Oslo (zie reportage hieronder) rijden namelijk liefst 1.800 elektrische auto's rond. Dat cijfer loopt zelfs op tot 4.000 als je er de randgemeenten bij rekent. Dat komt neer op 5 procent van de markt van de nieuwe auto's. Dit relatieve succes is te danken aan een heel pakket aan voordelen: lagere belastingen, gratis parkeerplaatsen (waaronder 500 met herlaadpaal), geen tol om in de stad te mogen rijden en de toestemming om de buslanen te gebruiken. Die situatie kan echter niet zomaar worden gekopieerd voor ons land. Noorwegen is namelijk rijk door zijn olievoorraden. Bovendien produceert het land zijn elektriciteit hoofdzakelijk op duurzame wijze, zodat de elektrische auto echt bijdraagt aan de reductie van de ecologische voetafdruk van het land.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!