Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Nieuwe autobelastingen in Wallonië: ten vroegste in september 2024

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-02-2023

In Wallonië ligt opnieuw een hervorming van de autobelasting op tafel. Het zou echter niet meer alleen om de BIV gaan, maar ook om een belasting voor elektrische auto's… maar wel ten vroegste voor september 2024.

In Vlaanderen werden de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting al in 2016 hervormd, maar in het Waalse gewest geldt nog altijd de oude regeling, die enkel rekening houdt met de cilinderinhoud en de brandstof. Maar er zijn opnieuw plannen om de autobelastingen ook in het zuidelijke landsgedeelte te ‘moderniseren’. Zo maakt de Franstalige krant Le Soir gewag van en gewijzigd ontwerpdecreet, waarbij naast het vermogen ook rekening zal worden gehouden met het gewicht.

Waals Minister van Mobiliteit Philippe Henry (Ecolo) heeft de hervorming echter vereenvoudigd door de jaarlijkse belasting ongemoeid te laten. Voor de belasting op inverkeerstelling blijft echter sprake van een formule die net zoals in Vlaanderen rekening houdt met het vermogen, de CO2-uitstoot en een correctie naargelang van het motortype, maar daarbovenop ook met het gewicht van de auto. Deze hervorming zal verder worden besproken en bediscussieerd. Dat begint deze week met de eerste besprekingen in de interkabinetsvergaderingen. De Waalse regering, en in het bijzonder Ecolo, wil voor het einde van de legislatuur afkloppen, zodat de nieuwe regeling vanaf september 2024 kan worden ingevoerd..

LEES OOK – UPDATE - Waalse LEZ en hervorming van de verkeersbelasting zijn geannuleerd

1.000 euro BIV voor een elektrische SUV

Diesel zal zwaar worden benadeeld. De correctiecijfers voor hybridemodellen zouden zijn aangepast om het werkelijke verbruik beter weer te geven. Elektrische auto's worden bevoordeeld, maar niet vrijgesteld van belastingen. Zo zouden inwoners van het Waalse gewest ongeveer 1.000 euro BIV moeten betalen voor een volledig elektrische compacte SUV van 50.000 euro. Voor een plug-inhybride van 40.000 euro op benzine zal de BIV stijgen tot 2.500 en zelfs tot 3.000 euro. Voor een elektrische compacte SUV die 40.000 euro kost, zal de BIV echter slechts 50 euro bedragen. Zonder het expliciet te zeggen wil deze hervorming dus burgers ‘dwingen’ om voor een ‘kleine’ auto te kiezen. Er komt echter een uitzonderingsregeling voor grote gezinnen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten