Febiac, Traxio, Renta en BFFMM, een aantal vertegenwoordigers in ons land van autoconstructeurs, invoerders, verhuurders en fleetbedrijven, hebben een gemeenschappelijk communiqué gepubliceerd in reactie op het wetsvoorstel van de regering-Michel rond de belastinghervorming voor plug-in hybride bedrijfswagens. De federaties en verenigingen betreuren dat de geplande hervorming de ontwikkeling kan afremmen van plug-in hybrides, die nochtans een “logische en noodzakelijke stap vormen in de overstap naar een toekomstige uitstootvrije mobiliteit”.
Contraproductief
De federaties trekken niet in twijfel dat de hervorming “ongetwijfeld met de bedoeling een duurzame en rechtvaardige autofiscaliteit uit te werken” is bedacht. Toch lijkt dit wetsvoorstel, dat is gericht op “zakenauto’s met plug-in hybride aandrijving; ook stekkerhybrides genoemd” voor deze groepen “contraproductief”. Ze spreken zelfs van een “veralgemeende bestraffing” door de schuld van zij die hun stekkerhybride niet gebruiken zoals het hoort.
Gebrekkige kennis
Het communiqué zegt: “De overheid staart zich blind op een reëel of vermeend verkeerd gebruik van deze voertuigen; volgens haar namelijk zelden in elektrische modus. Zij kan bovendien blijkbaar niet leven met een elektrisch rijbereik van ‘slechts’ 30 tot 50 km gemiddeld”. Uit studies blijkt nochtans: “een meerderheid van de Belgen rijdt minder dan 50 autokilometers per dag”. De organisaties die het communiqué hebben ondertekend, stellen zich ook vragen bij de kennis van zaken over de technologie bij de regering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!