Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Noorwegen gaat elektrische wagens zwaarder belasten

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-06-2021

Noorwegen is een pionier qua elektrische mobiliteit, mede omdat men heel wat stimulansen biedt voor de aankoop van een EV. Een kost die het land gaat beginnen compenseren door een belasting op de duurste modellen.

Met al een marktaandeel van meer dan 50% voor volledig elektrische wagens en een verbod op nieuwe wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2025, is Noorwegen een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. Een prestatie die het land voor een groot deel te danken heeft aan de genereuze stimuleringsmaatregelen voor de aankoop van een elektrisch voertuig. Maar die stimuli betekenen ook een groot bedrag aan gemiste inkomsten voor het land. Daarom start Noorwegen binnenkort met een belastingheffing op de duurste elektrische modellen. Een keuze die wordt gesteund door het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

24.700 euro per verkochte auto

Volgens de Noorse regering hebben de stimuleringsmaatregelen voor elektrische wagens al 1,89 miljard euro aan inkomsten gekost, ofwel een gemiddelde van 24.700 euro per wagen. Een groot gat in de begroting dat gecompenseerd moet worden zonder de ontwikkeling van de elektrische mobiliteit af te remmen. Bovendien moeten elektrische voertuigen toegankelijk blijven voor zoveel mogelijk burgers. Noorwegen ziet dus geen andere keuze dan de aankoop van elektrische wagens te belasten... voor de duurste modellen.

De Noorse regering stelt voor om alle elektrische modellen te belasten met een prijs van meer dan 600.000 Noorse kronen, omgerekend zo'n 59.300 euro. Daarmee zouden enkel klanten met een groter financieel vermogen worden belast, voor wie de toegang tot elektrische mobiliteit geen probleem vormt. Huishoudens met een meer beperkt inkomen zouden daarmee gespaard worden en nog steeds toegang hebben tot elektrische mobiliteit via de goedkopere modellen.

Iets voor België?

In België liggen de zaken anders op twee essentiële vlakken: er zijn geen stimuli voor particulieren en professionals genieten enkel van een fiscale aftrekbaarheid, maar geen premie op de aanschaf van de wagen. Daarnaast is het marktaandeel van elektrische wagens veel minder groot in ons land. Doordat er geen premie is en er nog maar weinig wagens worden verkocht, is de kost voor de begroting niet zo groot.

We kunnen wel een grotere belastingheffing verwachten op elektrische wagens, vooral voor bedrijven die nu een groter voordeel hebben in het aanschaffen van EV's. Vanaf 2027 zullen elektrische wagens minder fiscaal aftrekbaar worden (en brandstofauto's helemaal niet) volgens een proces dat progressief zal verlopen. Daarmee wordt een deel van de misgelopen inkomsten gecompenseerd (ook de accijnzen op de brandstof).

Daarnaast zal ook de voordeel alle aard voor elektrische wagens duurder worden in de toekomst. Deze maatregelen zullen het interessant maken voor fleetbeheerders en zelfstandigen om elektrische wagens aan te schaffen vóór deze deadline, want elektrisch rijden zal enkel duurder worden in de toekomst.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten