Rijden we morgen allemaal in een gehuurde wagen? Of gaan we er in elk geval geen meer kopen omdat we de voorkeur geven aan een gedeeld model? De vraag blijft nog zeer open, maar het antwoord lijkt toch stilaan concreter te worden als we kijken naar allerlei onderzoeken en zelfs specifiek gedrag. Zo geeft de analyse van het Amerikaanse onderzoeksbureau Kleiner Perkins aan dat het duurder is om een eigen wagen te hebben dan om regelmatig met een Uber-achtige auto mee te rijden. Of toch in grote Amerikaanse steden.
In cijfers
We weten dat een privéwagen gemiddeld 90 procent van de tijd stilstaat op een parkeerplaats. Op basis daarvan heeft Kleiner Perkins een gebruikskost berekend. Het gaat uit van een aankoopprijs van 26.000 euro in Europa (31.455 dollar in de VS). Daar komen onkosten bij zoals verzekering, brandstof, onderhoud, parkeerkosten en waardeverlies. De totale prijs van dat alles zou zo hoog zijn dat autodelen voordeliger wordt.
In grootsteden
Zo zou je in een Amerikaanse grootstad gemiddeld 142 dollar per week uitgeven aan Uber, terwijl het bezit van een auto 218 dollar per week zou kosten. Dat is toch het geval in New York, een van de duurste steden voor auto-eigenaars. In steden die minder de auto proberen te weren zoals bijvoorbeeld Dallas lijkt de trend echter omgekeerd. Daar is het hebben van een eigen auto drie keer minder duur dan Uberen. Kortom, dichtbevolkte gebieden maken het hebben van een auto minder interessant. Dat heeft Tokio al lang aangetoond.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!