Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Paul Magnette wil Waalse verlichte borden

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-01-2017

Waals minister-president Paul Magnette heeft een uitspraak gedaan die heel wat reacties heeft losgeweekt. Hij wil namelijk de verlichte verkeersborden op zijn grondgebied vervangen door exemplaren die ‘made in Wallonia’ zijn.

In een interview dat is verschenen in het tijdschrift Trends verklaarde Waals minister-president Paul Magnette dat hij bepaalde verlichte verkeersborden langs Waalse wegen wil weghalen. Hij vindt ze te duur. Een klein zinnetje dat heel wat reacties heeft losgeweekt. Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, veroordeelt de beslissing die volgens hem “nadelig is voor de verkeersveiligheid”. De vereniging Touring noemt ze zelfs “dodelijk gevaarlijk”.

Wallonia first

Magnette rechtvaardigt deze “hypothese” omdat de borden wil laten vervangen door minder energieverslindende panelen die in Wallonië zijn gebouwd. “Ze verbruiken veel en zijn lastig te onderhouden. Maar er is ook geen enkel Waals bedrijf dat deze panelen bouwt. Daarom kiezen we voortaan voor borden die in Wallonië kunnen worden gebouwd”. Maar zijn eigen minister van openbare werken Maxime Prévot heeft hem er snel op gewezen dat “driekwart van alle verlichte borden in België” Waals zijn.

Maar hoe zit het dan?

Het lijdt uiteraard geen twijfel dat de wegsignalisatie ook ’s nachts zichtbaar moet zijn, vooral langs de snelwegen. Het kabinet van de minister-president heeft snel gereageerd door te zeggen dat er een “misverstand” is. De verlichte panelen die boven de snelwegen zijn aangebracht, blijven waar ze zijn. Het zou enkel gaan om de zijdelings opgestelde exemplaren langs de afritten. Bovendien is dit slechts een verklaring, terwijl er nog geen enkele offerte is aangevraagd en nog minder parlementair over het onderwerp is gedebatteerd. Er is dus nog niets concreet, het gaat hier puur om een intentie van de minister-president.

Buitenland

Toch moeten we toegeven dat onze verlichte verkeersborden vaak een met onderhoudsachterstand kampen. En wanneer de verlichting defect is, worden ze bijna onzichtbaar. Deze – overbodige? – oplossing lijkt daarom specifiek voor onze wegen. In het buitenland, bij onze buren, wordt dit soort systeem nauwelijks gebruikt. Daar geeft men de voorkeur aan borden met een reflecterend oppervlak, soms met externe verlichting. En daar lijkt de verkeersveiligheid zowel overdag als ’s nachts gegarandeerd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten