De fiscaliteit voor plug-inhybride voertuigen werd reeds aangepast op 1 januari 2023: de aftrekbaarheid voor elektriciteit bleef op 100%, maar die voor klassieke brandstof (benzine of diesel) werd teruggeschroefd naar 50%. Deze maatregel blijft van kracht voor nieuwe PHEV's die aangekocht worden tot en met 30 juni 2023. Goed om weten: de datum op de bestelbon telt en de belastingsregels die golden op het moment van de aankoop blijven behouden.
Vanaf 1 juli 2023 wordt er een systeem van degressieve aftrek toegepast voor plug-inhybride bedrijfswagens, waarbij de fiscale aftrekbaarheid in de loop der jaren zal afnemen. Tot in 2028, wanneer het belastingsvoordeel volledig vervalt. Ook de CO2-solidariteitsbijdrage wordt aangepast, met een jaarlijkse verhoging voor de minimumbijdrage.
Dient de dalende fiscale aftrekbaarheid alle niet-emissievrije auto’s steeds hardere klappen toe, dan zorgt de stijgende CO2-bijdrage voor de doodsteek. Voor alle duidelijkheid, de CO2-bijdrage is niet verschuldigd voor eenmanszaken, vrije beroepen of bestuurders van een vennootschap. Opgepast: ook de VAA (Voordeel van Alle Aard) stijgt mee.
Fiscale aftrekbaarheid PHEV (2023-2028)
- In 2023 en 2024: 100% voor elektriciteit, 50% voor fossiele brandstof
- In 2025: 75% voor elektriciteit, 50% voor fossiele brandstof
- In 2026: 50% voor elektriciteit en fossiele brandstof
- In 2027: 25% voor elektriciteit en fossiele brandstof
- In 2028: 0%!
CO2-bijdrage PHEV (2023-2028)
- In 2023 en 2024: coëfficiënt van de CO2-bijdrage voor de RSZ vermenigvuldigd met 2,25, bovenop de jaarlijkse indexering.
- In 2025: coëfficiënt van de CO2-bijdrage voor de RSZ vermenigvuldigd met 2,75, bovenop de jaarlijkse indexering.
- In 2026: coëfficiënt van de CO2-bijdrage voor de RSZ vermenigvuldigd met 4, bovenop de jaarlijkse indexering
- Vanaf 2027: coëfficiënt van de CO2 -bijdrage voor de RSZ vermenigvuldigd met 5,5, bovenop de jaarlijkse indexering.
Opgepast voor de stijgende VAA
Ongeacht de besteldatum zullen de werknemers de fiscale impact voelen als ze blijven rijden met een diesel, benzine of zelfopladende hybride. Ze betalen immers een belasting op het Voordeel van Alle Aard (VAA) omdat ze hun bedrijfsauto ook voor privédoeleinden mogen gebruiken.
Dat VAA wordt onder meer berekend op basis van de afwijking van de CO2-uitstoot van de auto ten opzichte van de referentie-CO2-uitstoot. Deze laatste is de gemiddelde CO2-uitstoot van de rijdende vloot en omdat er steeds meer plug-inhybride en elektrische auto’s worden opgenomen in die vloot, daalt de referentie-CO2-waarde.
Zelfs al koos je twee jaar geleden dus voor een diesel of een benzine en blijf je met die auto nog drie jaar rijden, dan word je afgestraft onder de vorm van een steeds hoger VAA.
Allemaal elektrisch?
Vanaf 1 juli 2023 wordt het fiscaal nog interessanter om je een 100% elektrische bedrijfswagen aan te schaffen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!