2015 was een recordjaar qua veiling- en marktprijzen voor collectiewagens. Ze waren toen een goede investering en dat zijn ze nog steeds. Toch toont de Hagerty-index een dalende tendens sinds 2016. Deze aan de inflatie aangepaste index verscheen voor het eerst in 2008 en analyseert de markt van historische en collectiewagens. Destijds was de index logischerwijze op 100 gefixeerd. Sindsdien steeg hij quasi continu, met uitzondering van een daling tijdens de financiële crisis van 2008 (121 in april 2008 tegenover 101,39 in augustus 2009), om uiteindelijk in 2015 te pieken met 185,86. Sindsdien is de curve begin afzwakken en staat ze al 14 procent lager dan haar hoogste peil, waarvan 10 procent verloren ging in het afgelopen jaar. Als de inflatie wordt meegerekend, is de werkelijke prijs zelfs met bijna 17 procent gedaald sinds de piek van 2015.
Crisis op komst?
Deze Hagerty-index geeft een indicatie van de gezondheid van de markt. Een te sterke daling kan de voorbode zijn van een financiële crisis. Daarom wordt de index ook gevolgd door beursspeculanten. Voorlopig lijkt het meer op een speculatiebubbel die langzaam leegloopt. Het rendement blijft interessant, maar als de curve blijft dalen tot een punt waarop het onoverkomelijk wordt, zal het alarm afgaan. In het licht van die speculatie lijkt het daarom plots minder opmerkelijk dat een Benetton-Ford F1-wagen die met Michael Schumacher aan het stuur de Grote Prijs van Canada won geen koper vond tijdens de prestigieuze Spa Classics-veiling van Bonhams. Het hoogste bod van 600.000 euro bleef ver onder het geschatte bedrag van 750.000 tot 900.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!