Brussel wil de toegang met de auto betalend maken, evenals het aantal afgelegde kilometers. Deze door camera's gestuurde kilometerheffing, bekend onder de naam SmartMove, zou naar verwachting in 2022 worden ingevoerd. Maar blijkbaar zal het toch niet zo snel gaan. Het Gewest wacht nog steeds op de conclusies van de Raad van State alvorens de onderhandelingen met Vlaanderen en Wallonië voort te zetten. Maar minister-president Rudi Vervoort (PS) is niet optimistisch over de invoering ervan. Tenminste tijdens de huidige ambtstermijn van de Brusselse regering, d.w.z. tot de verkiezingen van 2024. Hij deelde zijn twijfels erover op radiozender BX1.
Algemene verontwaardiging
Even ter herinnering: al bij de aankondiging in oktober 2020 werd het SmartMove-project in de rest van het land nogal slecht ontvangen. De andere twee gewesten waren zeer kritisch, vooral over de belastingdiscriminatie. Met het oog op de stadstol zouden de Brusselaars worden vrijgesteld van BIV en verkeersbelastingen. Automobilisten uit de andere gewesten zouden dat voordeel niet hebben dus dubbel worden belast. Bovendien bestaat het risico van belastingontduiking door een voertuig in Brussel in te schrijven zonder er ooit te rijden, of toch zeer zelden.
Constante tracking
Bovendien vereist dit type tol een heel controlesysteem om de afgelegde kilometers te berekenen. Daarvour zouden ANPR-camera's worden gebruikt om automobilisten te volgen, gecombineerd met een smartphone-applicatie of een elektronisch toltoestel! Tenslotte stelt de economische wereld de invoering van een belasting op de toegang tot Brussel niet op prijs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!