AutoScout24 heeft vanaf april 2011 de prijzen van tweedehandsauto's in diverse Europese landen onder de loep genomen. Terwijl in de meeste staten een daling wordt vastgesteld (-6 procent in Duitsland, -3 procent in Italië en -2 procent in Nederland) of een stagnering van de prijzen, gingen de tweedehandstarieven er bij ons met 3 procent op vooruit op twee jaar tijd. Ondanks deze stijging blijft ons land bijzonder voordelig. De prijsverschillen tussen de diverse landen zijn het gevolg van heel wat factoren, zoals de fiscaliteit - en meer in het bijzonder de btw -, de gemiddelde kilometerstand van de doorsnee tweedehandsauto, de uitrusting en het aandeel dieselauto's.
Dat de prijzen in België zo interessant zijn, ligt volgens AutoScout24 aan het feit dat de kilometerteller bij ons gemiddeld boven de 100.000 kilometer staat wanneer een auto wordt aangeboden. Dat is dan weer het gevolg van de CarPass en van het hoge aantal bedrijfswagens. Verder worden bij ons veel auto's met een kleine cilinderinhoud verkocht en wordt onze markt ook gekenmerkt door een stevige 'verdieseling': liefst 84 procent van ons wagenpark wordt aangedreven door een zelfontbrander, tegenover slechts 32 procent in Nederland of 49 procent in Duitsland.
Verder toont de studie aan dat auto's het best uitgerust zijn in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg. AutoScout24 geeft aan dat bij onze buurlanden de nationale merken domineren: Volkswagen in Duitsland, Renault, Peugeot en Citroën in Frankrijk en Fiat in Italië. Één constante gaat op in heel Europa: kopers gaan vooral voor zwarte of grijze auto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!