Wallonië blijft auto's belasten op basis van hun motorvermogen en cilinderinhoud. Een berekeningsmethode die sommigen zonder aarzelen als prehistorisch bestempelen. In Vlaanderen werd de formule met meerdere variabelen, waaronder de emissienorm, het type motor en de CO2-uitstoot, al in 2012 ingevoerd... 10 jaar geleden dus. Ten zuiden van de taalgrens wordt dit sinds 2018 overwogen. In het algemeen zou de fiscale hervorming gebaseerd zijn op een zogenaamde ‘intelligente’ belasting met een formule zoals dat in het Vlaamse gewest het geval is. Gedaan dus met de tabellen gebaseerd op fiscaal vermogen. Alleen lijkt één variabele alles te compliceren: het gewicht. Het zou dus wel eens kunnen dat nieuwe autofiscaliteit, die beloofd werd voor 2023, er pas in 2024 zal komen!
EV’s, leasewagens en grote gezinnen
In Vlaanderen wordt bij de berekening van de verkeersbelasting geen rekening gehouden met het gewicht van de auto. Wallonië wil dat element echter wel integreren, weliswaar rekening houdend met kroostrijke gezinnen die een grote auto nodig hebben. Maar een belasting op basis van gewicht speelt ook in het nadeel van elektrische auto's, die gezien hun aankoopprijs vaak worden geleasd. Daarom wil de PS een extra belasting op het gebruik van een auto van de zaak.
Die zijn immers meestal ingeschreven in Brussel en Vlaanderen, waar de hoofdkantoren van de leasing- en verhuurmaatschappijen gevestigd zijn. Een doorn in het oog van de Waalse parlementsleden, die een stuk van de taart willen recupereren wat betreft de inkomsten van verkeersbelastingen. De Belgische institutionele lasagne maakt echter dat Wallonië met de twee andere gewesten moet overeenkomen om deze in te voeren. En het zal tijd kosten om die pil erdoor te krijgen… En dus zal de aangekondigde hervorming ten vroegste voor 2024 zijn. En dan nog…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!