Tesloop, een bedrijf dat mensen rondrijdt in Californië, heeft een Model S in zijn vloot. De auto rijdt van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en stapelt de kilometers dus snel op… Nu ja, eigenlijk zijn het mijlen, maar goed. Tesloop vertelt trouwens dat de gemiddelde auto in zijn vloot ongeveer 17.000 mijl of bijna 30.000 kilometer per maand rijdt. Hoewel hun wagenpark hoofdzakelijk auto’s met een verbrandingsmotor telt, wou Tesloop ook eens proberen hoe een Tesla het zou doen en dus schafte het zich een Model S aan. Net zoals de andere auto’s van het park rijdt die bijzonder veel, want Tesloop meldt net dat zijn de auto de symbolische grens van de 300.000 mijl heeft gehaald. Dat is iets meer dan 480.000 kilometer. Voor die gelegenheid maakte het bedrijf de balans op, die bijzonder gunstig blijkt voor de Californische autobouwer.
6.900 dollar
Volgens Tesloop heeft de Model S tijdens zijn hele gebruiksduur nog maar 12 dagen niet kunnen rijden als gevolg van normaal onderhoud. Beter nog: de totale kostprijs voor bijna 500.000 kilometer bedroeg slechts 10.500 dollar, waarvan 3.500 dollar om een koplamp te herstellen die beschadigd geraakte bij het doorwaden van een te diepe plas. De ‘normale’ gebruikskost komt dus neer op 6.900 dollar (iets minder dan 5.800 euro) na bijna een half miljoen kilometer. En dat is echt alles, want Tesloop benut ten volle zijn gratis gebruik van het Supercharger-netwerk om de batterijen van zijn Model S op te laden. Een vergelijking met andere modellen in de vloot van Tesloop leert dat een Mercedes S-Klasse op dezelfde afstand 86.000 dollar (72.000 euro) kost, brandstof inbegrepen, en dat hij liefst 112 dagen niet kan rijden. Ga er dus maar van uit dat Tesloop het aantal Model S’en in zijn wagenpark sterk zal uitbreiden in toekomst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!