In een persbericht ziet Traxio, de sectorale beroepsvereniging die de paritaire comités van garages, koetswerkherstellers en de metaalhandel vertegenwoordigt, de ontwikkeling van de arbeidsmarkt binnen deze verschillende activiteitensectoren na de nieuwe budgettaire hervormingen slecht in. “De vrije keuze voor het ‘nettosalaris’ in plaats van een alternatief mobiliteitsbudget zal de creatieve mobiliteit afremmen (kleine bedrijfswagen, elektrische fiets, scooter, autodelen, enzovoort) en zal niet haar rol spelen bij het leiden van de mobiliteitskeuze van de werknemers die zullen kiezen voor het nettosalaris”, preciseert Traxio. Om er daarna aan toe te voegen dat “het feit dat de werknemer kiest voor de volledige vervanging van een bedrijfswagen door een nettosalaris (vrijgesteld van belasting) om daarna te rijden met een oude wagen of een goedkope, vervuilende tweedehandsscooter niet bijdraagt aan de bedrijfsmoraal, noch aan het respect voor het milieu (…)”.
Tankkaart
De sectorale beroepsfederatie blijkt eveneens sceptisch te staan tegenover het nieuwe belastingsysteem van tankkaarten gekoppeld aan bedrijfswagens. In de praktijk zal het volgens Traxio “een eenvoudige belastingverhoging opleggen die weinig zal bijdragen aan het brandstofverbruik van de werknemer of aan de keuze van de ondernemingen voor alternatieve energie (elektrisch, aardgas, waterstof) waarop de gewesten hameren. Tot besluit zegt Traxio te verwachten “van de regering dat ze snel een evenwichtige hervorming en de daling van de belastingen van de ondernemingen zal aanpakken zodat starters en kmo’s verder in de groei van hun onderneming en hun lokale verankering kunnen blijven investeren”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!