Het Dieselgate en de lage-emissiezones in Antwerpen en Brussel zijn verantwoordelijk voor de achteruitgang van de verkoop van dieselwagens. Dat is te zien op de markt van de nieuwe auto’s, waar benzine in 2017 diesel heeft ingehaald in ons land, met 48,2 procent benzines tegenover 46,3 procent diesels. Maar deze tanende populariteit heeft ook gevolgen voor de tweedehandsmarkt, waar een zelfontbrander niet langer een vaste waarde is. Vooral dan de oudere diesels (Euro 0 en Euro 1, of auto’s van voor 1997), die voortaan Brussel niet meer in mogen en die bijna systematisch buiten Europa naar een koper moeten zoeken.
Ook recente diesels
Maar ook recente diesels worden getroffen. Philippe Decrock, woordvoerder van Traxio, dat verkopers van tweedehandswagens in België vertegenwoordigt, zegt dat ook Euro 3- en Euro 4-diesels (2001 tot 2011) steeds moeilijker te verkopen zijn in België, zelfs al worden ze in Brussel pas in 2020 en 2022 verboden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!