De bedrijfswagen, die al lang geviseerd wordt, blijft een gemakkelijke prooi om de fiscale lasten te verhogen. Zo zal het VAA-bedrag (Voordeel Alle Aard) vanaf 1 januari 2022 flink stijgen – gemiddeld met zo'n 10 à 15 % – als gevolg van nieuwe referentiewaarden voor de CO2-uitstoot. In 2021 bedroeg die 102 g/km voor auto's op benzine, CNG en lpg, en 84 g/km voor diesels. Voor 2022 zijn de nieuwe waarden 91 g/km voor bedrijfswagens op benzine, CNG en lpg en 75 g/km voor dieselauto's. Het minimumbedrag (ook voor elektrische voertuigen) is nog niet bepaald. Maar aangezien dat samenhangt met de inflatie, zal het in 2022 wellicht dicht in de buurt van de 1.400 euro per jaar komen, tegenover 1.370 in 2021. De leeftijdscoëfficiënt evolueert niet, met nog steeds een daling van 0,6 per jaar (1 – 0,94 – 0,88 – enzovoort).
De formules
Dit zijn nog eens de twee formules om het VAA-bedrag te berekenen:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-uitstoot van de wagen – CO2-referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van de auto
Voor elektrische voertuigen is de volgende formule van toepassing:
Catalogusprijs x 4,4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van de auto
De CO2-waarde die je moet gebruiken, vind je op het Europese gelijkvormigheidsattest; indien zowel een NEDC- als een WLTP-cijfer wordt vermeld, mag de (gunstiger) NEDC-waarde worden gebruikt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!