Om de komende tijd de bedrijven die bedrijfswagens aanbieden aan hun werknemers niet te zwaar te belasten, is er besloten om bij de berekening van de VAA in 2021 rekening te blijven houden met de NEDC-norm, voor zover hij nog wordt vermeld op het gelijkvormigheidsattest van de auto. Naast deze beslissing hebben de autoriteiten de CO2-grenswaarde herzien waarmee rekening wordt gehouden bij de berekening van de VAA, wat resulteert in een verhoging vanaf 2021 vóór een belastinghervorming in 2022.
De VAA wordt betaald door werknemers die een bedrijfswagen hebben. De referentiewaarde voor de CO2-uitstoot was verhoogd in 2019 en 2020 door de toegenomen verkoop van benzinewagens en dus een hogere gemiddelde uitstoot van de markt. Als die uitstoot toeneemt, moet er dus minder VAA worden betaald, wat resulteert in een verlies voor de schatkist. In 2020 was deze waarde 91 g/km voor diesels en 111 g/km voor alle andere brandstoffen. In 2021 wordt het strenger. De nieuwe limieten liggen op 84 g/km voor dieselwagens en 102 g/km voor benzine en andere brandstoffen.
De VAA zal dus weer toenemen in 2021, in sommige gevallen met honderden euro's! En in 2022 zal er geen sprake meer zijn van een daling van de VAA zoals in 2019 en 2020. De overheid heeft beslist om deze belasting te herzien vanaf 2022. Zijn referentiewaarde kan worden bevroren of verlaagd, maar nooit meer verhoogd, om te vermijden dat dit voordeel alle aard, dat moet worden vermeld in de belastingaangifte als beroepsinkomsten, nog kan dalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!