Update oktober 2022: het project is afgelast.
Update februari 2023: de hervorming is uitgesteld. Ze zal ten vroegste van kracht worden in september 2024. Ze zal enkel betrekking hebben op de BIV, niet op de jaarlijkse verkeersbelasting.
Er is een Waals voorstel voor een vernieuwde autobelasting onthuld. Er is nog niet over gestemd, maar het lijkt de weg te bevestigen die wordt overwogen: een formule "naar Vlaams model" met als extra bonus een gewichtsvariabele. Vreemd genoeg komt deze oplossing niet van het kabinet van de minister van Financiën, wiens bevoegdheid het is, maar van dat van de minister van Mobiliteit! Bovendien zal de jaarlijkse verkeersbelasting (VB) worden gemodelleerd naar de belasting in verkeersstelling (BIV), aangezien de VB een derde van de BIV wordt met een toeslag van 50 euro.
Hou je rekenmachines klaar
Als deze formule wordt aanvaard, zal de Waalse verkeersbelasting als volgt zijn:
- BIV = basisbedrag op basis van vermogen (federale tabel gebruikt voor leasing) x (CO2/150) x (MTM/2000) x (0,7 voor CNG en LPG, 0,8 voor hybride wagens, 1 voor benzine, 1,2 voor diesel).
- Jaarlijkse VB= (TMC/3)+50
3 keer zo duur
Er is nog één onbekende voor elektrische auto's. Zullen zij recht hebben op een aanzienlijke korting? Want als bij de berekening van hun belasting rekening wordt gehouden met het gewicht, zal de rekening hoog uitvallen... Traxio (Federatie van herstellers en verkopers) heeft reeds simulaties uitgevoerd. Zo zou een SUV uit het middensegment die momenteel 2 478 euro aan BIV en 513 euro aan VB betaalt, vanaf 2023 kunnen worden belast tegen een hoog tarief van 4 096 euro voor BIV en 1 419 euro voor VB!
Wordt vervolgd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!