Vanaf 2018 zal rijden op de in concessie gegeven Franse wegen de portefeuille nog een beetje lichter maken. De staatssecretaris van Verkeer heeft een plan voor dertig werven van wegenwerken goedgekeurd. Deze verbetering van het net, hoewel al uitstekend in de ogen van een Belgische bestuurder die dagelijks met een chaotischere verkeerssituatie te maken krijgt, zal 1 miljard euro kosten. Het werkprogramma voorziet in het aanleggen van verkeerswisselaars en de verbetering van het wegennet. Maar er is ook sprake van de inrichting van carpoolingzones, ecobruggen en geluidwerende muren.
0,3 tot 0,4 procent meer
Deze werken zullen eind 2017 aanvatten. Ze worden gedeeltelijk gefinancierd door de plaatselijke gemeenschappen (en dus de belastingen) en gedeeltelijk door een verhoogd tarief van de wegentol die de concessies moeten opleveren. De staatssecretaris Alain Vidalies heeft in het Journal du Dimanche gepreciseerd dat dit een kleine impact zal hebben, met een stijging van 0,3 tot 0,4 procent naast de reeds toegestane. Hij heeft er trouwens aan toegevoegd dat deze werven zullen leiden tot 5.000 bijkomende jobs.
Nog niet in 2017
Volgend jaar zal de traditionele tariefstijging deze voorzien in het concessiecontract blijven, in het algemeen tussen 1 en 1,5 procent. Maar in 2018 komt 0,3 en 0,4 procent bij deze prijsstijging. Zo zal op bepaalde delen van het wegennet vanaf februari 2018 een stijging van 1,8 procent van toepassing zijn. Deze operatie zal tegen hetzelfde ritme verdergaan tot in 2020. Een goede rekenaar zal snel begrepen hebben dat na drie jaar tegen dit ritme de stijging de 0,4 procent voorzien in het ministerieel besluit zal overstijgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!