Een studie van Jato Dynamics toont aan dat de constructeurs de batterijen en de prijzen van elektrische wagens hebben aangepast na de komst van de WLTP-norm. Het onderzoeksbureau heeft een gemiddelde daling van 27 km autonomie vastgesteld bij 23 onderzochte auto’s in Nederland. De actieradius is gedaald van gemiddeld 370 km naar 343 km. Maar de resultaten zijn erg verschillend. Sommige modellen hebben zelfs 140 km verloren! Anderen kregen dan weer een hogere autonomie. Met deze nieuwe norm hebben sommige constructeurs beslist het energiebeheer aan te passen en/of zelfs hun elektrische modellen uit te rusten met nieuwe batterijen.
Het meest en het minst
De 13 modellen zonder nieuwe batterij hebben, gemiddeld, 80,5 km verloren. De slechtste leerling is Opel, met 140 km verloren autonomie tussen NEDC en WLTP. Nissan verliest 52 km. Daarna vinden we Citroën (-50 km), Tesla (-41 km) en Renault (-8 km). Als er wel van batterij is gewisseld, is de gemiddelde capaciteit van 48 kWh naar 54 kWh gegaan. Hierdoor konden Volkswagen (+16 km), Hyundai (+31 km) en BMW (+62 km) de autonomie van hun elektrische modellen verhogen.
Prijsstijging
Deze ontwikkelingen en de toevoeging van een nieuwe batterijen zijn gunstig voor de autonomie. Maar de klant moet ervoor betalen. Jato Dynamics heeft opgemerkt dat de prijs van elektrische wagens is gestegen. De wagens die een update kregen, zijn gemiddeld 2.355 euro duurder geworden. En zelfs de auto’s die niet aangepast zijn voor de overgang naar de WLTP zijn een beetje gestegen in prijs. De gemiddelde prijsstijging van de 23 bestudeerde modellen, met of zonder aanpassing, ligt zo op 1029 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!