Een rondetafel van deskundigen, die bijeengeroepen werd op initiatief van Volvo, heeft de economische risico's bestudeerd die de zelfstandig rijdende auto met zich zal meebrengen voor de verzekeringssector. De autoverzekering neemt wereldwijd 42 procent van de schadeverzekeringen voor haar rekening en is met andere woorden een heuse pijler waarop de verzekeringssector opgebouwd is. De premies zouden vanaf 2020 mogelijk dalen met de komst van (semi)zelfrijdende auto's. Een studie van Swiss Re en Here spreekt zelfs van een bedrag van 20 miljard dollar (17 miljard euro) voor dat jaar alleen al.
Herstructureringen
De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) schat dat er in 2035 80 procent minder ongevallen zullen zijn dankzij zelfrijdende technologieën en met elkaar communicerende auto's. Met als logisch gevolg – door een daling van de risico's – een instorting van de verzekeringspremies of, anders gezegd, een grote daling van de inkomsten voor de verzekeraars. Volvo vindt dat verzekeringsmaatschappijen moeten inspelen op dat gegeven en nu al hun businessmodel moeten gaan aanpassen en dus gaan herstructureren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!